چکیده:
تایج بهدست آمده،در دو گروه آدلری و رفتاری،نسبت به گروه گواه،کاهش معناداری در شدت نشانههای اختلال سلوک مشاهده شد ولی بین دو روش،تفاوت معناداری نبود.این نتایج در مورد نشانههای دو اختلال بسیاعتنایی مقابلهای و نارسایی توجه/بیشفعالی در این کودکان نیز صادق بود(در کودکان مورد بررسی در همه موارد اختلال سلوک با دو اختلال ذکر شده همراه بود).نتیجهگیری:هم رویکردهای رفتاری و هم آدلری با وجود تفاوت در مبانی نظری و محتوای آموزش،می توانند روشهای کارآمدی در بهبود علائم رفتاری کودکان باشند و لازم است تفاوت آنها در سایر متغیرهای مربوط به کارامدی بررسی شود.
Objective: This study compared the effectiveness of two Adlerian and behavioral parent training approaches to reduce the severity of conduct disorder symptoms in children.
Method: For this purpose، Barkley’s behavioral parent training program and STEP (Adlerian approach) were considered. Five schools were selected randomly from region 7 in Tehran and 60 parents whose 7-11 year old boys had received the highest scores on Child Symptom Inventory (CSI-4) were randomly assigned into Adlerian، Behavioral، and control groups. In order to analyze the data، Analysis of Covariance test، two-way ANOVA and Tukey and Bonferroni follow up tests were used.
Results: Analysis of research findings showed that both Adlerian and Behavioral groups could، in comparison with control group، ameliorate severity of conduct disorder symptoms، but no significant difference was observed between the two experimental groups.
Conclusion: Accordingly، we can suggest that these two parent training approaches are effective interventions for children with CD.
خلاصه ماشینی:
با این حال ریچاردسون و جاگین(2002)با بررسی تعداد زیادی از پژوهشهای انجام شده در زمینه اختلال سلوک،دریافتند که برنامههای آموزش والدین،6مؤثرترین راهبرد درمانی برای کودکان زیر ده سال مبتلا به اختلال سلوک است.
برادلی و همکاران(3002)در تحقیق جامعی،222 والد را به شیوه فوق مورد آموزش قرار دادند و دریافتند که این روش سبب کاهش معنیدار مشکلات رفتاری کودکان شد و نتایج درمان تا یک سال بعد نیز باقی ماند.
برای مثال احسان منش(2731،به نقل از فرمند، 5831)،مادران 11 کودک مبتلا به اختلال سلوک را در 8 جلسه آموزش براساس اصول رفتاری،مورد برسی قرار داد و نتایج نشان داد که رفتارهای نامناسب این کودکان،بهطور معناداری کاهش یافته است.
نتایج بیانگر آن است که بین میانگینهای گروه آزمایشی آدلری و گواه و همچنین رفتاری و گواه تفاوت معنادار وجود دارد.
با استناد به نتایج آزمونهای فرضیه و جداول مربوط به آنها،در هر دو گروه آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری کاهش شدت نشانههای اختلال سلوک و دو اختلال همراه آن،نسبت به گروه گواه،بیشتر است.
یادداشتها (1) behavioral disorders (2) conduct disorder (3) farington smith (4) oppositional defiant disorder (5) frick (6) parent education (7) family environment (8) behavioral (9) ralationship (01) adlerian (11) humanistic (21) psychodynamic (31) belonging (41) dinkmayermckay (51) sholtz (61) hawes (71) dumas (81) eyberg (91) phelan (02) dubby (12) o?lery (22) kafman (32) dohn (42) comorbidity منابع دهگانپور،محمد(7731).
a meta-analytical review of the literature on the efficacy of the systematic training for effective parenting program.
parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders.