چکیده:
مقاله حاضر پیرامون نقش و ضرورت استاد سلوکی و راهنمای راه معنوی در طی مقامات عرفانی یا سیر و سلوک پژوهش و پردازش نموده است و استاد را به دو قسم الف)استاد خاص ب)استاد عام تقسیم نمود. پس از آن در خصوص شرایط علمی و عملی استاد و راهنما،ویژگیهای مرید و شاگرد طریق الهی و فواید و محاسن داشتن استاد خبیر،فانی فی الله،مجتهد و فقیه در شریعت،مؤید از سوی خدا سبحان و عنایات انسان کامل معصوم علیه السلام بحث و بررسی کرده است. نوشتار پیشرو بیانگر آن است که بدون استاد آگاه و بصیر که اسلامشناس و عرفانشناس باشد و شریعت را مغزای سلوک الله قرار دهد و توحید و ولایت را بنیاد و ریشه عرفان حقیقی بداند و خود تسلیم ولایت باشد امکانپذیر نیست و منهای چنین راهنمایان رفتن مخاطرات و مهالک راه را افزون و خطر سقوط و هبوط را بیشتر خواهد کرد.
Then scientific and practical characteristics of a mystical master and disciple have been taken into consideration. Moreover a disciple’s advantages of holding an aware and mujtahid master supported by God and innocent perfect man has been studied. In practical mysticism, the essential purpose of man has been taken as deification and approximation to God. It should be reminded that only under the spiritual and cognitional guidance of the Divine perfect man and his true learned disciples, such a high purpose would be attainable. The author, thus, intended to show the straight path of spiritual journey, introduce the cases of ought and ought not of mysticism, criticize disciple and master’s relationship and refer to the effects arose in associating the great men of Quran and mysticism. And consequently it has been proved that treading spiritual path without a deeply religious learned master may never be possible; a master who, having understood monotheism and Divine leadership well, has based his mystical view on them and made himself fully committed to Divine leadership. Otherwise the wayfarer surely would go stray and fall.