چکیده:
پایهء سوم تا پنجم،96 نفر دانش آموز که دارای مشکلات رفتاری بودند مشخص و به عنوان نمونهء آماری انتخاب شدند،سپس این 96 نفر به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند.به مادران گروه آزمایشی طی 9 جلسه آموزش مهارتهای زندگی داده شد.همچنین به منظور بررسی میزان مشکلات رفتاری از آزمون مشکلات رفتاری راتر (0/9 ؟؟)استفاده شد.نتایج نشان داد که بین عملکرد گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری(0/001>P)وجود دارد و آموزش مهارتهای زندگی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر دارد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی شهر اصفهان است. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است.جامعهء آماری را کلیهء دانش آموزان پایههای سوم تا پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 87-86 تشکیل داده است.روش نمونهگیری مورد استفاده در پژوهش برای انتخاب مدارس خوشهای چند مرحلهای و برای انتخاب آزمودنیها بر اساس امتیاز مشکلات رفتاری آنها است.بدین ترتیب که از 5 ناحیهء آموزش و پرورش اصفهان،یک ناحیه به طور تصادفی انتخاب و سپس از این ناحیه یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه به طور تصادفی انتخاب شد.آنگاه از این دو مدرسه با انجام پیش آزمون از کلیهء دانشآموزان
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-نتایج تحلیل کوواریانس گروههای آزمایش و گواه در پس آزمون با کنترل پیش آزمون در گروه پسران (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد،پس از کنترل پیش آزمون بین دو گروه گواه و آزمایش(0/100>P و 621/319 F)تفاوت معناداری وجود داشته است،بنابر این فرضیهء 1 مبنی بر اینکه آموزش مهارتهای زندگی به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان پسر پایهء سوم تا پنجم دبستان مؤثر است،تأیید میشود،به صورتی که آموزش به مادران باعث کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان شده است.
جدول 4-نتایج تحلیل کوواریانس گروههای آزمایشی و گواه در پس آزمون با کنترل پیش آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 4 نشان میدهد،پس از کنترل پیش آزمون بین دو گروه گواه و آزمایش(0/100>P و 43/639 F)تفاوت معناداری وجود داشته،بنابر این فرضیهء 2 مبنی بر اینکه آموزش مهارتهای زندگی به مادران مشکلات رفتاری کودکان دختر سوم تا پنجم دبستان مؤثر است،تأیید میشود به صورتی که با دادن آموزش به مادران، مشکلات رفتاری دانش آموزان کاهش یافته است.
جدول 6-نتایج تحلیل کوواریانس گروههای آزمایش و گواه در پیگیری با کنترل پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 6 نشان میدهد،گروه آزمایش نسبت به گروه گواه یک ماه پس از اتمام آموزش تفاوت معناداری(0/100>P و 121/52 F)داشتهاند،بنابر این فرضیهء چهارم پژوهش مبنی بر اینکه آموزش مهارتهای زندگی به مادران بر مشکلات رفتاری دختران و پسران پایهء سوم تا پنجم دبستان با گذشت یک ماه کماکان مؤثر است،تأیید شد."