چکیده:
استفاده شد.نتایج نشان داد که از این 5 مؤلفه میزان توجه به مؤلفههای اول،سوم،چهارم و پنجم بیش از حد متوسط بوده است،ولی میزان توج به مؤلفهء دوم پایینتر از حد متوسط بوده است.بین میزان کاربست مؤلفهها از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه خوراسگان تفاوت وجود دارد، یعنی دانشگاه خوراسگان توجه بیشتری به امکانات،محدودیتها و پیامدهای آموزشی داشته است و همچنین دانشگاه خوراسگان بر اجرای راهبردهای آموزشی کنترل بیشتری داشته است.نتایج نشان داد که بین مؤلفههای مدیریت استراتژیک از نظر اعضای هیأت علمی زن و مرد و باتوجه به سابقهء خدمت تفاوت وجود دارد،ولی بین نظرات اعضای هیأت علمی برحسب مرتبهء علمی و رشتهء تحصیلی آنها تفاوتی وجود ندارد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک (راهبردی)در دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان است.پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعهء آماری پژوهش 755 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان است که با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم تعداد 248 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی(88-1387)به عنوان نمونهء آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهء محقق ساخته است که مدیریت استراتژیک را در پنج بعد 1-توجه به امکانات،محدودیتها و پیامدهای آموزشی 2-تبادل اطلاعات میان مدیران و اعضای هیأت علمی 3-توجه به فرایندها برای توانمندسازی دانشگاه به منظور
خلاصه ماشینی:
"کریمی(1831)در پایاننامهء خود تحت عنوان بررسی میزان کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک در مدارس متوسطهء شهر اصفهان به این نتیجه رسید که میزان توجه و اعمال هریک از مؤلفههای پنجگانهء پژوهشی بیش از حد متوسطه در مدارس متوسطهء شهر اصفهان بوده است و بیشترین توجه به مؤلفهء شمارهء دو یعنی تبادل اطلاعات میان مدیران و اعضای هیأت علمی و کمترین میزان توجه به مؤلفهء شمارهء سه یعنی توجه مدیران آموزشی به فرایندهایی که مدارس را قادر میسازد،استراتژیهای خود را مشخص و اولویتها را تنظیم نمایند،بوده است.
سؤال ششم پژوهش:آیا تفاوت معناداری در میزان کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک در دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان وجود دارد؟ جدول 2-مقایسهء میانگین نمره مؤلفههای مدیریت استراتژیک در دانشگاه دولتی اصفهان و آزاد خوراسگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 2 t مشاهده شده در خصوص توجه به امکانات،محدودیتها و پیامدهای آموزشی و کنترل بر اجرای راهبردهای آموزشی در سطح P>0/05 معنادار بوده،بنابراین بین میزان کاربست این مؤلفهها از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه خوراسگان تفاوت وجود دارد،یعنی در خصوص مؤلفهء اول دانشگاه خوراسگان بیشترین توجه را به امکانات،محدودیتها و پیامدهای آموزشی داشته و در خصوص مؤلفهء آخر نیز دانشگاه خوراسگان بر اجرای راهبردهای آموزشی کنترل بیشتری داشته است.
سؤال هفتم پژوهش:آیا تفاوت معناداری بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاهها در زمینهء کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت،سطح تحصیلات،سنوات خدمت،رتبهء دانشگاهی و رشتهء تخصصی)وجود دارد؟ جدول 3-مقایسهء میانگین نمرهء مؤلفههای مدیریت استراتژیک از نظر اعضای هیأت علمی زن و مرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول 3 نشان میدهد که t مشاهده شده در خصوص تبادل اطلاعات میان مدیران و اعضای هیأت علمی و کنترل بر اجرای راهبردهای آموزشی در سطح P>0/01 معنادار بوده بنابراین بین این مؤلفهها از نظر اعضای هیأت علمی زن و مرد تفاوت وجود دارد."