چکیده:
واریانس چند متغیری نشان دادند که برحسب رتبهگذاری والدین و مربیان،در زیرمقیاسهای مهارتهای اجتماعی(همیاری،خودمهارگری و مسئولیتپذیری)و مشکلات درونی- سازیشده(غمگینی،افسردگی و تنهایی)دختران رتبههای بالاتر از پسران به دست آوردند.پسران در مقایسه با دختران،رتبههای بالاتری در زیرمقیاس مشکلات برونیسازی شده(پرخاشگری،مهار ضعیف خلق و بحث با دیگران)کسب کردند.رتبهگذاری والدین برای نمرههای جرئتورزی در دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد.
خلاصه ماشینی:
"مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتار کودکان پیشدبستانی ایرانی Social Skills and Behavior Problems of Iranian Preschoolers بهشته عبدی* کارشناس ارشد روانشناسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم چکیده با هدف اندازهگیری مهارتهای اجتماعی،مشکلات درونیسازیشده و مشکلات برونیسازیشده براساس تفاوتهای جنس در کودکان،والدین (1001- (n و مربیان(482- (n 815 دختر و 384 پسر(3 تا 5 ساله)،به فرمهای والد و مربی نظام رتبهگذاری مهارتهای اجتماعی(گرشام و الیوت،0991)پاسخ دادند.
نتایج رتبهگذاری مربیان و والدین نشان دادند که مهارتهای اجتماعی دختران بالاتر و رفتارهای مشکلدار در پسران بیشتر است.
بهرغم آنکه در برخی از پژوهشها،نتایج مشابهی به ویژه در ارتباط با سطوح بالاتر مهارتهای اجتماعی(دنهام، مک کینلی،کوچود و هالت،0991؛هستینگز،زان-وکسلر و آشر،2991؛مرل،3991؛مک کلیلن و کینسی،9991؛ مه یر،0002؛مارتین و فیبس،1002؛وینسترا و دیگران، 7002)و سطوح پایینتر رفتارهای مشکلدار دختران نسبت به پسران(چن و دیگران،9991؛مک کلیلن و کینسی،9991؛هی،کسل و دیویس،0002؛مارتین و فیتس،1002؛ژو،فارور،شوارتز و چنگ،3002؛وینسترا و دیگران،7002)به دست آمده،اما در پژوهشهای دیگر (گروسک،1991؛فارور و برنستیتر،4991؛پرسن،5002؛ گولی،براتمن،هوانگ و شراوت،8002)بین دو جنس در مهارتهای اجتماعی و رفتارهای مشکلدار تفاوتی وجود نداشت در همین راستا،کمپبل2(5991 نقل از هواکینگ و کیسر،3002)نیز به این نتیجه رسید که دختران و پسران در سنین پیشدبستانی،در بروز رفتارهای مشکلدار مشابهاند.
همچنین ضرایب همبستگی بازآزمایی،در فرم مربی در زیرمقیاسهای مهارتهای اجتماعی و رفتارهای مشکلدار به ترتیب بین 0/48 تا 0/98 و 0/28 تا 0/98 بود که این نتایج نشاندهنده اعتبار بالای فرمهای مربی و والد SSRS در سطح پیشدبستانی است.
نتایج شاخصهای توصیفی،نیز نشاندهنده این است که دختران نمرههای بالاتری را در همیاری و خودمهارگری مهارتهای اجتماعی و نیز رفتارهای درونیسازیشده بیشتری را نیز نسبت به همتایان پسر با رتبهگذاری مربی کسب کردند."