چکیده:
در این پژوهش به مقایسه تأثیر دو روش تدریس برپیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت(وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه)براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد. در مرحله پیش آزمون 105 دانشجوی دختر(43 نفر گروه آزمایشی و 62 نفر در گروه گواه)دانشگاه آزاد اسلامی،آزمون گروهی تصاویر پنهان ویتکین(ویتکین و دیگران،1971)را به منظور ارزیابی سبک شناختی تکمیل کردند و به یک آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در درس برنامهریزی درسی پاسخ دادند تا قابلیت تفکیک شکل از زمینه و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها مشخص شود.گروه آزمایشی با روش حل مسئله و گروه گواه با روش سخنرانی در طول یک نمیسال تحصیلی آموزش دیدند.در مرحله پسآزمون همان آزمونها در هردو گروه اجرا شد.یافتهها تأثیر مشابه روشهای تدریس متفاوت(حل مسئله،سخنرانی) را برنمرههای سبکشناختی دانشجویان نشان دادند و مشخص کردند که روش حل مسئله برپیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی واجد سبکهای متفاوت شناختی(وابسته و مستقل از زمینه)نیز مؤثیر نیست.
خلاصه ماشینی:
"پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانشجویان با سبکهای شناختی مستقل/وابسته Academic Achievement in Students with Field Dependent/Indepndent Cognitive Styles مهران آزادی مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب چکیده در این پژوهش به مقایسه تأثیر دو روش تدریس برپیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت(وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه)براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد.
در مرحله پیش آزمون 501 دانشجوی دختر(34 نفر گروه آزمایشی و 26 نفر در گروه گواه)دانشگاه آزاد اسلامی،آزمون گروهی تصاویر پنهان ویتکین(ویتکین و دیگران،1791)را به منظور ارزیابی سبک شناختی تکمیل کردند و به یک آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در درس برنامهریزی درسی پاسخ دادند تا قابلیت تفکیک شکل از زمینه و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها مشخص شود.
یافتهها تأثیر مشابه روشهای تدریس متفاوت(حل مسئله،سخنرانی) را برنمرههای سبکشناختی دانشجویان نشان دادند و مشخص کردند که روش حل مسئله برپیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی واجد سبکهای متفاوت شناختی(وابسته و مستقل از زمینه)نیز مؤثیر نیست.
در وهله دوم،عدم تأثیر دو روش تدریس بر سبک شناختی دانشجویان را(جدول 1)میتوان به کوتاه بودن طول مدت پژوهش نسبت داد،زیرا بررسیها(ویتکین و گودیناف،7791؛نیزبت،ینگ،چوی و نورنرایان،/1831 1002؛لاک سوت چینگ،8991)نشان دادهاند که تغییر- پذیری سبکشناختی در صورتی امکانپذیر است که تجربههای آموزشی و اجتماعی در طول زمان کسب شوند.
با توجه به محدود بودن پژوهش به یک محتوای آموزشی خاص،استاندارد نبودن ابزار ارزشیابی تحصیلی و جنس گروه نمونه(فقط دختران)،پیشنهاد میشود با رفع این محدودیتها در پژوهشهای مشابه بعدی به منظور افزایش اعتبار درونی و قابلیت تعمیم نتایج،رابطه روش تدریس حل مسئله و سبکشناختی با پیشرفت تحصیلی در گسترهای وسیعتر بررسی شود."