چکیده:
همگام با گسترش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در جنبههای مختلف زندگی و بهطور اخص در سطح آموزش عالی، برخورداری از مهارت سواد اطلاعاتی، لازمة بقا در جامعه دانشمدار امروز شده است. در این مقاله، تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی همراه با تحلیلی بر ویژگیها و قابلیتهای لازم برای افراد با سواد اطلاعاتی بهعنوان عاملی اثرگذار بر توسعة سواد اطلاعاتی بیان شده است، سپس با رویکردی تحلیلی به تبیین نقش و عملکرد اعضای هیئت علمی، کتابداران، کتابخانههای دانشگاه و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان براساس بررسی متون مختلف و با تاکید بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، پرداخته شده است. این عوامل بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان، تاثیر غیرقابلانکاری دارند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله،تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتیهمراه با تحلیلی بر ویژگیها و قابلیتهای لازم برای افراد باسواداطلاعاتی به عنوان عاملی اثرگذار بر توسعۀ سواد اطلاعاتی بیان شدهاست،سپس با رویکردی تحلیلی به تبیین نقش و عملکرد اعضایهیئت علمی،کتابداران،کتابخانههای دانشگاه و فناوری اطلاعات وارتباطات بر توسعۀ سواد اطلاعاتی دانشجویان براساس بررسی متونمختلف و با تأکید بر استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برایآموزش عالی،پرداخته شده است.
در این نوشتار،با نگرشی نو به ویژگیها و توانمندیهای لازم برای افراد باسواداطلاعاتی،به عنوان عاملی اثرگذار بر توسعۀ سواد اطلاعاتی،با رویکردی تحلیلی،به تبییننقش و عملکرد اعضای هیئت علمی،کتابداران،کتابخانههای دانشگاهی و فناوری اطلاعاتو ارتباطات با توسعۀ سواد اطلاعاتی دانشجویان پرداخته شده است.
Lance&Patler کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی،فرصتهای دانشجویان را در امر یادگیری خود-راهبرچند برابر میکند؛چرا که آنان به استفاده از طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی به منظور گسترشدانش خود میپردازند،پرسشهای آگاهانه میپرسند و توان تفکر انتقادی خود را به منظوراقدام به یادگیری خود-راهبر،تقویت میکنند.
در مجموع،اعضای هیئت علمی میتوانند در هریک از موارد زیر عملکرد مثبتداشته و به این ترتیب در مسیر دستیابی دانشجویان به مهارتهای سواد اطلاعاتی نقشچشمگیری داشته باشند: *انتخاب موضوع مناسب پژوهش؛ *ارائۀ آموزشهایی در زمینۀ انواع منابع اطلاعاتی چاپی و یا الکترونیکی مورد نیاز پژوهش؛(16).
مؤسسههای آموزش عالی،با توجه به نقش غیر قابل انکارشان در فرایند تجهیزدانشجویان به مهارتهای سواد اطلاعاتی،به وسیلۀ فراهم ساختن عواملی متعدد،سعی درتسهیل این فرایند دارند؛از جملۀ این عوامل،ارائۀ آموزشهای مورد نیاز توسط اعضایهیئت علمی در جهت توانمندسازی دانشجویان در مهارتهای سواد اطلاعاتی،گسترشخدمات،و امکانات فراهم آمده در کتابخانههای دانشگاه،و تجهیز دانشگاه در بخشهایمختلف آموزشی و پژوهشی به امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
"Information literacy and academic libraries:The SCONUL approach (UK/Ireland)"67 th IFLA Council and General Conference(Boston August 16-25, 2001)."