چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة وضعیت خطمشیهای مجموعهگستری و شناسایی و بررسی عوامل مشکلآفرین در تدوین و بهکارگیری خطمشیهای مجموعهگستری در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. نوع پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة پژوهش کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم، 18 کتابخانه (4/54 درصد) دارای خطمشی مکتوب، 7 کتابخانه (2/21 درصد) دارای خطمشی شفاهی، و 8 کتابخانه (2/24 درصد) نیز فاقد خطمشی مشخص مجموعهگستری هستند. درحالیکه، در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت نظارت وزارت بهداشت، 5 کتابخانه (9/17 درصد) دارای خطمشی مکتوب، 14 کتابخانه (50 درصد) دارای خطمشی شفاهی، و 9 کتابخانه (1/32 درصد) نیز فاقد خطمشی مشخص مجموعهگستری هستند. مشکلات پیرامون خطمشیهای مجموعهگستری را میتوان در دو مقولة زیر قرار داد:
1) مشکلات مربوط به تدوین خطمشیهای مجموعهگستری، و 2) مشکلات بهکارگیری خطمشیهای مکتوب مجموعهگستری.
در پایان مقاله رهنمودهایی جهت تدوین خطمشی مجموعهگستری کتابخانههای دانشگاهی ایران پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن تعیین جایگاه خط مشی مجموعهگستری درکتابخانههای دانشگاهی ایران به بررسی و مقایسۀ وضعیت خط مشیهای مجموعهگستریکتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛ووزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی پرداخته و رهنمودهایی برای تدوین و یا اصلاحخط مشی مجموعهگستری این کتابخانهها ارائه دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 1 توزیع فراونی وضعیتخط مشیهای مجموعهگستری بهتفکیک وزارت سؤال دوم:آیا بین کتابخانههایی که تحت نظارت وزارت علوم هستند و کتابخانههایی که تحتنظارت وزارت بهداشت هستند،از نظر وجود خط مشی مجموعهگستری،تفاوتی وجود دارد؟ به منظور بررسی تفاوت از نظر خط مشی مجموعهگستری بین کتابخانههای دو وزارتخانۀمورد مطالعه از آمارۀ مجذور کای استفاده شد.
از آنجا که مجذور کای مشاهده شده(9/31)در سطح 0/05< P معنیدار بوده،بنابراین،بین کتابخانههای مرکزی دانشگاههای این دو وزارتخانه از نظر وجود خط مشیمجموعهگستری تفاوت معنیداری ملاحظه میشود؛وزارت علوم در تدوین خط مشیمجموعهگستری از وزارت بهداشت موفقتر عمل کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 7 توزیع فراوانی نظر مدیرانجامعۀ پژوهش در مورد نوعخط مشی مجموعهگستری منابعالکترونیکی به تفکیک وزارت حث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر حاکی است که بسیاری از کتابخانههای دانشگاهی ایران فاقدخط مشی مکتوب مجموعهگستری هستند.
با توجه به راهنماها،رهنمودها،مدلهای موجود و همچنین بررسی نیازها و نظراتمدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت، رهنمودهای زیر جهت تدوین خط مشی مجموعهگستری کتابخانههای دانشگاهی ایرانپیشنهاد میشود: مقدمه:در این بخش علت و اهداف تدوین خط مشی و نویسندگان آن ذکر میشوند."