چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی نابینایان از خدمات کتابخانهای نابینایان استان آذربایجان شرقی میباشد. روش/ رویکرد پژوهش : روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. کتابخانهها ابتدا از نظر منابع اطلاعات و نیروی انسانی و فضا مورد توصیف شدهاند. سپس با استفاده از پرسشنامه از 353 نفر شهروند نابینا که عضو کتابخانههای نابینایان در استان آذربایجان شرقی هستند، در مورد کیفیت خدمات کتابخانهها نظرخواهی شده است. تحلیل دادهها در بخش توصیفی با استفاده از جداول فراوانی، و در بخش استنباطی با استفاده از آزمونهای خیدو و تی نسبت به آزمون فرضیهها انجام شده است. یافتهها : رضایت نابینایان در سطح متوسطی ( 65 درصد) قرار دارد و یشترین رضایت از رفتار کتابداران ( 62 درصد) و کمترین رضایت از دسترسی به کتابخانه ( 68 درصد) است. نتیجهگیری: توسعه مجموعه کتابخانه از نظر مجموعه و تجهیزات، جذب نیروی انسانی متخصص در کتابداری، شناساندن اهمیت کتاب و کتابخانه است.
خلاصه ماشینی:
کتابخانههای مورد مطالعه و جامعه استفاده کننده از آن با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ در زمینه کتابخانه های نابینایان پژوهشهایی در ایران و خارج از ایران صورت گرفته که به قرار زیر میباشد فرج پهلو (۱۳۶۱)، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی مسائل کتاب و کتابخوانی در رابطه با کودکان نابینا و ناشنوا و عقب افتاده «ذهنی به این نتیجه رسید که قسمت عمده امکانات برای این افراد در پایتخت متمرکز شده و مسئولان نسبت به مسائل کتابخوانی آنها توجه کافی به عمل نمی آورند ارجمند (۱۳۷۲)، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی وضعیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی نابینایان در کشورهای در حال رشد با تأکید بر ایران و پیشنهاد شبکه اطلاع رسانی برای نابینایان در کشور به این نتیجه رسید که پرسنل شاغل در کتابخانه های مخصوص نابینایان هیچ کدام متخصص نبوده اند و استقرار کتابخانه ها در مراکز استان دستیابی نابینایان به آنها را مشکل ساخته است.
فصلنامه کتاب | شماره ۸۵ سنجش رضایت نابینایان از خدمات کتابخانه های جدول ۳ میزان رضایت مراجعان از عملکرد کتابداران جدول ۴ میزان رضایت مراجعان از امکانات رفاهی مخصوص نابینایان سطح شیب دار آسانسور و مانند آن کتابدار خیلی کم متوسط زیلا خیلی زیاد FLAD نام کتابخانه تعداا درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد ملنی مرکزی مرادی خزائلی FLAP مقدار کای اسکوئر (x) درجه آزادی (df) سطح معنی داری (sig) ۱۸۰/۶۸۶ ه کره طبق نتایج جدول ، درصدهای محاسبه شده نسبت به کل جامعه آماری (۳۵۳ نفر)، کند، میزان رضایت مراجعان از رفتار کتابدار ) با احتساب ١٨٠/٨٦ = x و df٢) شخص می بیشتر از حد متوسط است.