چکیده:
این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای شهر اندیمشک میباشد. روش/رویکردپژوهش: نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. جامعه مورد تحقیق شامل 531 نفراز دبیران دبیرستانهای دولتی آموزش و پرورش شهر اندیمشک در سال تحصیلی 1387- 1388 بوده است. ازتعداد 531 نفر برطبق جدول کرجسی ومورگان240 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشترین هدف و انگیزه دبیران از جستوجوی اطلاعات بالا بردن معلومات عمومی میباشد. مهمترین منبع رسمی کسب اطلاعات دبیران، کتاب میباشد. اکثریت قریببهاتفاق دبیران کتابهای درسی را جوابگوی نیازهای اطلاعاتی خود نمیدانند. دبیران منابع چاپی را جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود برمنابع غیرچاپی ترجیح میدهند. مهمترین مشکل در جریان اطلاعیابی دبیران، کمبود وقت میباشد. دبیران نقش اینترنت را در تامین نیازهای اطلاعاتی خود موثر میدانند و مهمترین دلیل عدم استفاده از اینترنت را، نداشتن وقت کافی عنوان کردهاند. از نظر دبیران مهمترین کمبود در کتابخانه محل کار، غنی نبودن منابع کتابخانه بوده است . مهمترین اولویت دبیران جهت استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف، بالا بردن اطلاعات تخصصی میباشد. نتیجهگیری: با آنکه اینترنت بهعنوان مهمترین منبع الکترونیکی برای رفع نیازهای اطلاعاتی دبیران ذکر شده است، اما ضعف مراکز در ایجاد مراکز اینترنتی بهعنوان نکته ضعف مهمی در این مراکز تلقی میشود. در این زمینه استفاده از اینترنت در کتابخانهها و وجود سیستم کامپیوتری جهت استفاده دبیران توصیه میگردد.
خلاصه ماشینی:
مراکز 1 دانشیار کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز اطلاع رسانی، با بررسی رفتار اطلاع یابی استفاده کنندگان میتوانند اطلاعات مورد نیاز را، به طور ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری مؤثر در اختیار آنها قرار دهند یاری زنگنه (۱۳۸۱) هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان (نویسنده مسئول) اطلاعاتی دبیران متوسطه و چگونگی دستیابی به اطلاعات و شناخت مشکلات آنها در دستیابی iraj 2008 2000@yahoo.
داودی (۱۳۸۵) با بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دبیران متوسطه شهرستان مسجد سلیمان به این نتیجه رسید که هدف و انگیزه دبیران از جست وجوی اطلاعات افزایش کارآیی در تدریس و کسب اطلاعات مورد علاقه بوده است.
ذاکر مشفق (۱۳۸۶)، با بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دبیران متوسطه شهرستان اهواز در پژوهشی نشان داد که هدف و انگیزه دبیران از جست و جوی اطلاعات، افزایش معلومات عمومی و افزایش کارآیی در تدریس بوده است.
ضعف کتابخانه های آموزشگاهی را میتوان از استفاده بیشتر دبیران از کتابخانه های شخصی دریافت زیرا اگر کتابخانه های محل کار غنی باشند و بتوانند نیازهای اطلاعاتی دبیران را تأمین نمایند، نیاز به کتابخانه شخصی و سایر کتابخانه ها کمتر احساس میشود هدف و انگیزه اصلی دبیران از کسب اطلاعات افزایش معلومات عمومی بوده است و پس از آن روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و فعالیتهای آموزشی پژوهشی مطرح شده است.
نتایج حاصل از این پژوهش با یافتههای به دست آمده از تحقیقات طاهری (۱۳۷۳) داودی بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دبیران مقطع متوسطه در ...