خلاصه ماشینی:
"با اعمال عوامل فرهنگی،اجتماعی و انسانی،برخی از عوامل مؤثربر افزایش سطح بهرهوری در تولید عبارتند از: الف)نگرش مثبت به کار و میل به پیشرفت مداوم، ب)کسب فنون و مهارتهای جدید، ج)آموزش حین کار، د)سلامت جسمی و ذهنی و تغذیه مناسب افراد، ه)نظام انگیزش شغلی مناسب شامل اعطای پاداشهایمادی،تفویض اختیار،ایجاد محیط دوستانه و روابط غیر رسمیبین کارکنان، و)پژوهش و تحقیقات، ز)شایستهسالاری، ح)بهبود روشهای انجام کار(انجام درست کارها)، ط)استفاده از فناوریهای جدید از جمله فاوا(فناوریاطلاعات و ارتباطات).
. الگوی مصرف:مطالعات تجربی و شواهد آمار رنجبر(1389)در مقاله خود با عنوان«نقش اصلاح الگویمصرف و تأثیر آن بر افزایش بهرهوری»با اشاره به مواردی چونمصرف زیاده از حد انرژی،پایین بودن کیفیت کالاها یا خدماتتولیدی،طولانی شدن فاصله زمانی تولید تا مصرف،اتکاء بیش ازاندازه به نیروی انسانی،عدم استحصال و استفاده کامل از منابعطبیعی و مواد اولیه،برنامهریزی برای کاربرد دستگاهها و ابزارنوین و کممصرف را یکی از ضرورتهای اصلاح الگوی مصرفمیداند.
آبایی(1371)نیز با ارائه یک الگوی مناسب در ارتباط بانقش فرهنگی و اجتماعی مدیریت مصرف در کاهش خاموشیهادر بخشهای خانگی و تجاری،نشان داده است که مصارف خانگیو تجاری سهم بزرگی از مصرف برق را به خصوص در روزهایگرم تابستان و روزهای سرد زمستان به خود اختصاص میدهند.
الگوی مصرف آب آشامیدنی براساس اعلام بانک جهانی براییک نفر در سال،یک مترمکعب و برای بهداشت در زندگیبه ازای هر نفر،100 مترمکعب در سال اعلام شده است،در حالیکه در ایران به دلیل استفاده نادرست از آب آشامیدنیبرای شستشوی اتومبیل،استحمام،آبیاری باغچهها،لباسشوییو ظرفشویی،حدود 70 تا 80 درصد بیشتر از الگوی جهانی آبمصرف میشود."