خلاصه ماشینی:
"«تأثیر فرهنگ بر الگوی مصرفدر کشور و راهکارهای بهبود آن» تاریخ دریافت مقاله:90/2/3 فتح الله تاری* تاریخ تأیید مقاله:90/4/15 سعید غلامی باغی** کیده: {IBمصرف1،یکی از شاخصهای کلان اقتصادی است که سایر زنجیرهای اقتصاد از جمله تأمین،تولید،مبادله وتوزیع را از خود متأثر میکند،از اینرو مصرف و مصرفکننده در روابط اقتصادی نقش مهمی دارد.
نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که علاوه بر عوامل اقتصادی،عوامل فرهنگی متعددی از جمله عقایددینی،تأثیر مصرف خانوار بر فرد،فرهنگ بازیافت،مصرف تفاخری،مصرف چشم و همچشمی،تبلیغات بازرگانی،جهانی شدن،مد اجتماعی،رجحان مصرفکننده،ترکیب مصرف در نقطه تعادل مصرفکننده و نظایر آن بر تعیینالگوی مصرف در جامعه مؤثر هستند و لازم است با توجه به لزوم اصلاح الگوی مصرف جامعه اقدامات عاجلیمتناسب با اصلاح حوزه فرهنگی مصرف از طرف سیاستگذاران بخش فرهنگی کشور موردنظر قرار گیرد.
یکی از نظریات اقتصادی بر این اصل استوار است که مصرف افراد جامعه تابعی از درآمد قبل تصرف است،براساس این نظریهاگر درآمد افزایش یابد و دیگر عوامل مؤثر ثابت باشند،در این حالتمصرف افزایش مییابد؛اما نه به میزان افزایش درآمد،زیرا بخشیاز درآمد افزایش یافته پسانداز میشود(قرهباغیان،1381:134).
این مطلوبیت که همان احساس لذت و خشنودیاست میتواند فرهنگ مصرف را به شدت منحرف سازد به اینترتیب که مطلوبیت و لذت ناشی از خرید به دلیل استفاده ازکالا نیست؛بلکه افراد جامعه فقط با انجام فعل خرید احساسلذت و خشنودی کرده و و به ضرورت و نیاز خود برای خرید کالاتوجه کمتری میکنند.
هرچند عوامل اصلی مؤثر بر مصرف در مسائل اقتصادیرصد میشود؛ولی مسائل فرهنگی جامعه نقش مهمی در ترسیمفرهنگ و الگوی مصرفی جامعه داشته و از این رو لازم استدر سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه به مقولهفرهنگ توجه ویژه شود."