چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل رابطه سبک های تفکر با بهزیستی شخصی بود. بدین منظور 200 نفر از دانش آموزان با تکمیل مقیاس سبکهای تفکر- بعد کارکرد (استرنبرگ و واگنر، 1991) و نشانگر بهزیستی شخصی مقیاس بزرگسالان (کامینز، 2005) در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده های پژوهش از شاخص ها و روشهای آماری شامل میانگین، آزمون ،t ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونگذار و قضایی با بهزیستی شخصی همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد، ولی نتایج رگرسیون نشان داد که سبک تفکر اجرایی پیش بینی کننده مناسبی برای بهزیستی نیست. در مجموع نتیجه گرفتیم با افزایش بهزیستی شخصی، دانش آموزان بیشتر به سبک های تفکر خلاق و تحلیل گر و کمتر به سبک تفکر اطاعت پذیر گرایش دارند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونگذار و قضایی بابهزیستی شخصی همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد،ولی نتایجرگرسیون نشان داد که سبک تفکر اجرایی پیشبینیکنندۀ مناسبی برایبهزیستی نیست.
بنابر این،اهمیت عملی این پژوهش معرفی ابعادکارکردی سبکهای تفکر و نیز نشاندهندۀ بهزیستی شخصی به کارشناسان شاغل در سازمانآموزش و پرورش،سازمان بهزیستی و کلینیکهای رواشناختی است تا کارشناسان شاغل دراین واحدها قادر باشد زمینه رشد اشکال خلاق و پیچیده سبک تفکر را در دانشآموزان بهوجود آورند.
بنابر این،مبانی نظری فرضیههای این پژوهش را از بین 13 سبک عنوان شده در راستایکارکردهای سبکهای تفکر قرار دادهایم،که اجرایی یا اطاعتپذیر،خلاق یا قانونگذار وقضایی یا تحلیلگر را شامل است،و هدف کلی پژوهش حاضر رابطه سبکهای تفکر-بعدکارکرد با بهزیستی شخصی در دانشآموزان دختر متوسطه و پیش دانشگاهی شمال شهر تهراناست.
جدول 4:خلاصه مدل رگرسیون گامبهگام،تحلیل واریانس و مشخصههای آماری(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5:تأثیر عوامل پیش بین بر متغیر ملاک(بهزیستی شخصی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث و نتیجهگیری هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای تفکر دانشآموزان دختر دورۀ متوسطهو پیش دانشگاهی با بهزیستی شخصی آنها در سال 88-1387 در شمال شهر تهران بوده است.
یافته دیگر پژوهش نشان داد که بین سبک تفکر قضایی با بهزیستی شخصی همبستگیمثبت و معنادار وجود داشته که این نتایج با یافتههای پژوهشهای پیشین همسویی دارد(فیور،1999 و جینتر و همکاران،1992).
همچنین،یافته دیگر پژوهش نشان داد که بین سبک تفکر اجرایی با بهزیستی شخصیرابطه معناداری وجود ندارد که این نتیجه با یافتههای پژوهشهای پیشین همسویی دارد(فیور،1999)."