چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین گفتار خصوصی و خلاقیت در میان کودکان 6-4 ساله شهر تهران انجام شد. بدین منظور 111 کودک (55 پسر و 56 دختر) 6-4 ساله، بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مهد کودک های خصوصی شهر تهران انتخاب شدند. خلاقیت با استفاده از آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت (TCAM) سنجیده شد. گفتار خصوصی هر کودک بر اساس طرح رمز گردانی مانینگ به چهار طبقه گفتار نامربوط به تکلیف، گفتار مربوط به تکلیف غیرتسهیل گر، گفتار تقویتی / مقابله ای و گفتار راه حلی طبقه بندی شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش با استفاده از آزمون خی دو نشان داد که بین گفتار خصوصی و خلاقیت رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین، بین دو جنس از نظر گفتار خصوصی تفاوت معناداری مشاهده نشد، اما پسران در مقیاس خلاقیت نمرات بالاتری به دست آوردند. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، به نظر می رسد، متغیرهای دیگری غیر از گفتار خصوصی در پدیدآیی خلاقیت نقش دارند.
خلاصه ماشینی:
"توجه به فرایند تفکر خلاق،علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات مفید دربارۀ عملکرد شناختیو تفاوتهای فردی در پردازش شناختی افراد خلاق و غیر خلاق در برنامهریزی صحیح برایپرورش خلاقیت نیز بسیار مؤثر خواهد بود به این دلیل،برای بررسی فرایندهای تفکر خلاق،به چهار چوب نظریه ویگوتسکی دربارۀ رشد شناختی و رابطه زبان و تفکر به ویژه به نظراتاو دربارۀ گفتار خصوصی توجه شده است.
greblhoK تفکر منعکس شده در"گفتار خصوصی"و خلاقیت،ابتدا"گفتار خصوصی"42 کودکپیشدبستانی را بر تکالیف شناختی معروف به تمرین تانگرام(شبیه به جورچین)جمعآوریکردند و بر اساس یک طرح رمزگردانی که توسط خود آنها تدوین شده بود،هر عبارت از«گفتار خصوصی»را با توجه به کیفیت محتوایی آن،در یکی از مقولههای زیر قرار دادند(بهنقل از قاسمی و شهر آرا،1377): 1-"گفتار خصوصی نامربوط به تکلیف1"بیاناتی را شامل میشود که به فعالیت موردنظر مربوط نمیشود و هیچ کمکی به انجام شدن تکلیف نمیکند؛برای مثال،گفتار خصوصیکودک ممکن است به کارهایی که در خانه انجام داده یا به سفر در پیش رو معطوف باشد.
همچنین این پژوهشها در میان نمونه محدودیانجام شده و از روش همبستگی برای بررسی رابطه بین گفتار خصوصی و خلاقیت استفادهکردهاند که با توجه به مقولهای بودن متغیر گفتار خصوصی،از آزمون آماری مناسب در اینزمینه استفاده نشده است(هومن،1374).
بنابر این،این سؤال مطرح میشود که آیا گفتار خصوصی به عنوان مرحلهایاز رشد تفکر با پدیده خلاقیت در کودکان رابطه دارد؟و با توجه به تفاوت نداشتن میزان گفتاردر میان دختران و پسران(به نقل از دادستان،1379)،آیا بین گفتار خصوصی در دختران وپسران تفاوت معنادار وجود دارد؟ وش پژوهش روش پژوهش حاضر،توصیفی1و از نوع علی-مقایسهای است.
این یافته با یافته پژوهش دافرتی و همکاران(1994)ناهمخوان است که بین خلاقیت و گفتار خصوصی تقویتی/مقابلهای و گفتارخصوصی راه حلی رابطه مثبت و معنادار مشاهده کردند."