چکیده:
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE ؛ لری، 1983) در گروهی از نوجوانان دانش آموز 18-12 (276 دختر و 224 پسر) شهر تهران اجرا شد که با روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. نوجوانان به نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (لری، 1983)، پرسشنامه دشواریهای بینفردی (QIDA؛ انگلس و همکاران، 2005) و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA؛ پاکلک، 1997) پاسخ دادند. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرم افزار لیزرل، وجود عوامل دوگانه سؤالهای نمرهگذاری شده مثبت و سؤالهای نمره گذاری شده منفی را تأیید کرد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش اوبلیمین نیز نشان داد که نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی از دو عامل تشکیل شده است. همبستگی معنادار بین نمره کلی و زیرمقیاسهای ترس از ارزیابی منفی با زیرمقیاسها و نمره کلی پرسشنامه دشواریهای بین فردی و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان، روایی همگرای BFNE را تأیید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) نمره کلی و زیرمقیاسهای BFNE نشان داد که این مقیاس پایایی مقبولی دارد. ضرایب آلفای کرانباخ برای نمره کلی، BFNE و زیرمقیاسهای سؤالهای نمره گذاری شده مثبت و سؤالهای نمره گذاری شده منفی به ترتیب برابر با 80/0، 82/0، 81/0 و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) برای نمره کلی، BFNE و زیرمقیاسها بین 77/0- 79/0 به دست آمد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری زیرمقیاسهای BFNE نشان داد که اثر گروههای جنسی و سنی از نظر آماری معنادار بود. بنابراین، در این پژوهش، رتبههای درصدی معادل نمرات خام نمره کلی و زیرمقیاسهای BFNE به تفکیک گروههای جنسی و سنی ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر، بر ثبات ساختار عاملی و اعتبار نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی برای اندازه گیری مفهوم ترس از ارزیابی منفی، در میان دانش آموزان، تأکید میکند.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات روانشناختیدانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء س دورۀ /7شماره 1بها 1390 تاریخ دریافت مقاله:88/8/10\تاریخ بررسی مقاله:88/10/2\تاریخ پذیرش مقاله:89/11/20 هنجاریابی،روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترساز ارزیابی منفی در نوجوانان دانشآموز 18-12 سالۀشهر تهران فریبرز گراوند* دکتر امید شکری** علی خدائی*** مردان امرایی**** سعید طولابی***** کیده {IBپژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی نسخۀ کوتاهمقیاس ترس از ارزیابی منفی( BFNE ؛لری،1983)در گروهی از نوجواناندانشآموز 18-12(276 دختر و 224 پسر)تهران اجرا شد که با روشنمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند.
نتایج تحلیل عاملی تأییدی در مطالعه خدایی و همکاران(زیرچاپ)نشان داد درحالیکه الگوی تک عاملی مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان برازشمقبولی با دادهها دارد،الگوی دو عاملی شامل ابعاد بیم و ترس از ارزیابی منفی و تنش وبازداری در تماس اجتماعی برازش بهتری با دادهها به دست داد.
به عبارت دیگر،به منظور تأیید مقیاسهای خودگزارشی از مشاهده رفتاری ودیگر شاخصهای بالینی استفاده نشد؛دوم،به نظر میرسد که فاصله زمانی دو هفته برایبررسی پایایی مقیاس ترس از ارزیابی منفی از طریق بازآزمایی،زمان بسیار کوتاهی است؛سوم،باوجوداین که مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل نوجوانان دختر و پسر وگروههای سنی مختلف بودند،اما مطالعه ساختار عاملی مقیاس ترس از ارزیابی منفی درگروههای جنسی و به دنبال آن مقایسه معناداری یا فقدان معناداری تفاوت بین شاخصهاینیکویی برازش در دو جنس از نظر محققان دور ماند.
Markus&Kitayama و همکاران(2007)به منظور اندازهگیری مفهوم ترس از ارزیابی منفی،پس از بازنویسیسؤالهای منفی به مثبت،ساختار عاملی مقیاس مزبور فقط به کمک 12 سؤال مثبت آزمون شد."