چکیده:
یکی از متخصصان برجسته در حوزه تاریخ ادیان میرچا الیاده است، که در دهه های اخیر در فرانسه و امریکا زندگی کرد . از آثار وی در می یابیم که اسطوره همیشه گزارشی از آفرینش است و از چگونگی آفرینش و تکامل هستی سخن می گوید . هر چند اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما مطابق نظر الیاده، اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و تنها از حقایق، از اموری که واقعا حادث شده اند و از اموری که کاملا تجلی یا فته اند، سخن می گوید. او بر این باور است که حقیقت همان امر مقدس است که به طور شاخصی حقیقی است و تحلیلی مبتنی بر تمایز میان مقدس و نامقدس ارائه می دهد. این مقاله، به نقطه نظرهای میرچا الیاده همراه با تنوع حوزه های علمی که در برگیرنده اسطوره شناسی، فلسفه دین و مطالعه دینی است، می پردازد، از ارتباط دین و اسطوره سخن می گوید و در نهایت از ویژگی های اسطوره ای – نمادین ادیان بحث می کند.
One of the leading scholars in the field of history of religions is Mircea Eliade، who lived in France and England for the last decade of his life. Although mythologists believe that myth has various functions، according to Eliade myth is always an account of creation. It tells how creation has begun and how it will accomplish. Therefore myth has a close relation with ontology. It speaks of primordial realities، of what really happened، and what was fully manifested. Eliade believes that the reality is the sacred، which pre-eminently is real. His analysis is based on the distinction between the sacred and the profane. This article mentions Eliade's perspectives within a variety of academic fields، including mythology، philosophy of religion، and religious study، and surveys the relation between religion and myth. Finally، it discusses about mythic- symbolic characteristics of religions.
خلاصه ماشینی:
این بررسی دو گونه انجام می گیرد: ١) بررسی داده های انباشته شده در تاریخ ادیان جهت عیان ساختن مضامین و ساختار اساطیر و نمادها و، کشف صور مثالی پنهان در آن مضامین به صورت علمی و تحلیلی ، بیانگر این مطلب مهم است که الیاده در کاربرد روش تحقیق بسیار اثر بخش خود توان مند بوده و وسعت دانش زبان شناختی اش را در ایـن امـر به خوبی نشان می دهد.
اگر پدیدارشناسی دین را به عنوان رشتۀ مستقلی کـه منـابع و متـونی پدیـد می آورد که ساختارهای ماهوی و معانی را توصیف و طبقه بندی مـی کنـد، در نظـر بگیـریم ، می توان مطالعات ریخت شناسانۀ متعدد الیاده از انواع نمادپردازی دینـی را همچـون تعبیـر و تفسیرهای او از ساختار و نقش اسطوره ها، با نظریۀ آفرینش و جهان شناسی و مبـدأ جهـان ، نقش اسطوره به عنوان الگو سرمشق ، همچنین پژوهش های او در مورد شعائر، از جمله آیین تشرف و تحلیل ساختاری او از مکان مقدس ، زمان مقـدس و تـاریخ مقـدس ، و مطالعـات ماندگار او از انواع و اقـسام تجربـه هـای دینـی نظیـر یوگـا، آئـین شـمنی ، کیمیـا، و سـایر 2 پدیدارهای کهن بهتر درک کرد.
− ری یس ، ژولین ، " تاریخ ادیان ، پدیدارشناسی ، هرمنوتیک نگاهی به آثار الیاده "، اسطوره و رمز در اندیشه میرچا الیاده، جهان اسطورهشناسی (٦)، ترجمه و گردآوری جلال ستاری ، تهران ، نشر مرکز، .
، "معنای آثار میر چا الیاده برای انسان مدرن "، اسطوره و رمز در اندیشه میرچا الیاده، جهان اسطورهشناسی (٦)، ترجمه و گردآوری جلال ستاری ، تهران ، نشر مرکز، ١٣٨٤.