چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی روابط موجود بین ابعاد الگوهای ارتباطات ادراک شده در خانواده (جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی) و جهت گیری های مذهبی (جهت گیری مذهبی همانندسازی شده و جهت گیری مذهبی درون فکنی شده) دانشجویان بود. در این مطالعه، 172 دانشجو که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مرودشت انتخاب شده بودند، ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده و پرسشنامه خودگردانی مذهبی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که جهت گیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کننده مثبت جهت گیری مذهبی همانندسازی شده است، اما پیش بینی کننده معناداری برای جهت گیری مذهبی درون فکنی شده نیست. جهت گیری همنوایی خانواده به طور مثبت جهت گیری مذهبی همانندسازی شده و جهت گیری مذهبی درون فکنی شده را پیش بینی می کند و قدرت پیش بینی کنندگی آن درباره جهت گیری درون فکنی شده بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه بین ابعاد الگوهایارتباطات خانواده(جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری همنوایی)و جهتگیریهای مذهبیهمانندسازی شده و درونفکنی شده فرزندان شکل گرفت.
بررسی همسانی درونی نشان داده است که سؤالات مربوط به هر عامل با نمرۀ کلآن عامل بیشترین همبستگی معنادار را دارند و بین نمرات حاصل از دو عامل جهتگیریگفت و شنود و جهتگیری همنوایی نیز به ترتیب با نمره کل ابزار تجدید نظر شده الگویارتباطات خانواده همبستگیهای معنادار 0/75(0/0005- p )و 0/44(0/0005- p )وجوددارد.
ضریب همبستگی جهتگیری گفت و شنود و مقیاس توجه ابزار پیوند والد-فرزندیپارکر7و همکاران،(1979)،برابر با 0/74(0/0005- p )و ضریب همبستگی جهتگیریهمنوایی و مقیاس حمایت بیش از حد یا کنترل این ابزار برابر با 0/49(0/005- p )گزارششده است که حاکی از روایی ملاکی ابزار تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده میباشد(کورشنیا و لطیفیان،1386).
جدول 1:شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسی امکان پیشبینی جهتگیری مذهبی همانندسازی شده و جهتگیریمذهبی درونفکنی شه دانشجویان توسط هر یک از ابعاد جهتگیری گفت و شنود وجهتگیری همنوایی الگوهای ارتباطات خانواده،از تحلیل رگرسیون چندگانه به روشهمزمان1استفاده شد.
جدول 3:پیشبینی جهتگیری مذهبی درونفکنی شده دانشجویانبر اساس ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 3 نشان میدهد مدل معنادار است(0/0005< P ،12/22 (121،2) F و0/15 مجذور آر تعدیل شده).
آنها همچنینمیتوانند تأثیر تعاملی ابعاد جهتگیری گفت و شنود و جهتگیری همنوایی را برجهتگیریهای مذهبی فرزندان مدنظر قرار دهند؛به عبارت دیگر،میتوانند جهتگیریهایهمانندسازی شده و جهتگیریهای درونفکنی شده را در انواع مختلف خانوادهها بررسی کنند."