چکیده:
امروزه مفهوم کیفیت دغدغه اصلی بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی محسوب می شود. در واقع در دنیای رقابتی کنونی سازمان ها ناچار هستند برای بقا و نیز ارتقای جایگاه خود شرایطی را فراهم آورند که کسب حداکثر رضایت مشتریان خود را به همراه داشته باشند. در این راستا، مسئولیت دانشگاه ها به دلیل نقش حساس آن ها در روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بیش از گذشته است. در این خصوص، در پژوهش حاضر تلاش شد تا از طریق شناسایی ابعاد کیفیت فعالیت های آموزشی در رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان و به کارگیری مدل های (QFD) و کانو، راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه شود. در مرحله اول از این پژوهش، انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی بر اساس چهار بعد محتوای دوره، ساختار دوره، ویژگی های استادان و امکانات دوره، از طریق آزمون ویلکاکسون بررسی و مقایسه شد. نتایج این بخش از پژوهش نشان داد که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان در همه ابعاد شکاف منفی و معنا دار وجود دارد. در ادامه، شاخص های دارای شکاف منفی و معنی دار وارد مدل کانو شدند و از طریق آن ده نیاز الزامی، شش نیاز جذاب و شش نیاز تک بعدی شناسایی شدند. در نهایت، ده نیاز الزامی مشخص شده در مدل کانو به عنوان ندای مشتری، وارد مدل (QFD) شدند و از این طریق پانزده ویژگی حرفه ای برای برآورده کردن این خواسته ها شناسایی شد
خلاصه ماشینی:
نتایج این بخش از پژوهش نشان داد که بین انتظارات وادراکات دانشجویان از کیفیّت رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان درهمه ابعاد شکاف منفی و معنادار وجود دارد.
برای نیل به این هدف،هدفهای جزئیدیگری در نظر گرفته شدهاند که در زیر ارائه شده است: -تحلیل شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان،از کیفیّت فعالیتهای رشتهعلوم تربیتی به تفکیک ابعاد و زیر مقیاسها: -شناسایی نیازهای الزامی،جذاب و عملکردی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهکردستان براساس مدل کانو؛ -تعیین ویژگیهای حرفهای مورد نیاز به منظور رفع نیازهای الزامی دانشجویان علومتربیتی از دیدگاه استادان؛ وش پژوهش پژوهش حاضر،از لحاظ هدف،از جملۀ پژوهشهای کاربردی است و از بعد میزان کنترلمتغیرها،جزء پژوهشهای توصیفی به شمار میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) افتههای پژوهش -آیا شکاف معنیداری بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیّت فعالیتهای رشتهعلوم تربیتی به تفکیک ابعاد و زیر مقیاسها وجود دارد؟با توجه به نتایج آزمون کولموگروفاسمیرنوف،مبنی بر غیر نرمال بودن توزیع دادههای گردآوری شده،برای تحلیل شکاف بینانتظارات و ادراکات دانشجویان از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون استفاده شد.
با توجه بهاین مسأله که دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی آموزش عالی محسوب میشوند،لذا در اینپژوهش،تلاش شد تا ضمن شناسایی شکاف بین انتظارات و ادراکات این بخش بزرگ ازذینفعان آموزش عالی،اساسیترین خواستههای آنها مشخص شده و برای رفع این خواستههافهرستی از ویژگیهای حرفهای مورد نیاز براساس مدل گسترش عملکرد تعیین شود.
در نهایت،از یک سو،با توجه به اینکه بین انتظارات و ادراکاتدانشجویان از کیفیّت فعالیتهای آموزشی رشته علوم تربیتی در همه ابعاد شکاف منفی و معنیداری وجود داشت،پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آتی علل این مسأله بررسی شود.