چکیده:
مقاله حاضر کنکاشی در نسبت میان نظریههای توضیح دهنده فرایند خلق دانش و شرایط خاص اقتصاد ایران است. قسمتهای آغاز مقاله بهشکل تفصیلی به توصیف ویژگیهای فرایندی تاریخی میپردازند که نظریههای تبیینکننده دانش از خلال آن فرایند در دنیای توسعه یافته نضج گرفته و مسیر تکاملی خویش را طی کردهاند. این توصیف تاریخی از طریق بررسی نقادانه نقاط ضعف و قوت رویکردهای گوناگون به فرایند خلق، توزیع و بهکارگیری دانش بهویژه رویکردهای رایج کنونی، یعنی آندسته از نظریات متاخر که بر نقش کشش بازار تاکید ویژه دارند - تکمیل میشود.
مقاله سپس از طریق تحلیل ویژگیهای ساختاری اقتصاد ایران "تناسب تبیینی" رویکردهای تقاضامحور و سیستمی در متن شرایط کشور را مورد تردید قرار داده است و در نهایت به اتخاذ نوعی رویکرد سیستمی، نه برای تبیین وضع موجود بلکه بهعنوان چارچوبی برای حرکت بهسمت وضع مطلوب فرامیخواند.
This research has designed and conducted to adapting Strategy Map and Balanced Scorecard techniques in the case of national technology strategy for evaluating the progress of National Iranian Nanotechnology Initiative (NINI). While conducting research، it realized that the layers of Strategy Map are in high accordance with National Innovation System (NIS) levels. Therefore، these two mentioned approaches combined by survey of experts. Integrating two approaches concluded us placing "Social Capital" at the bottom layer of the Strategy Map as the NIS infrastructure and economic development at its top layer as the NIS obtained.
خلاصه ماشینی:
"نگریستن به این تحولات پرشتاب،تلاش برای پاسخگویی به پرسشهایی از قبیل پرسشهایذیل را بهعنوان متممی معرفت شناختی و در عین حال ضروری درکنار این تغییرات سریع از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد: -موج جهانی انتقادات بر نظریههای مبتنی بر فشار علم وسیاستهای عرضه محور در دهههای اخیردر متن چه ویژگیهایخاص زمانی و مکانی نضج گرفته،بالیده و فرایند بلوغ تاریخی خودرا از سر گذرانده است؟ -نظریههای برآمده از پس این موج نقادانه،یعنی نظریههایتقاضا محور و سیستمی خود از چه نقاط ضعفی رنج میبرند؟ -این نظریههای اخیر تا چه اندازه برای تبیین فرایند خلق دانشدر ایران امروز مناسب هستند؟و چه کمکی برای رسیدن به وضعیتمطلوب تولید و توزیع دانش در شرایط ویژه اقتصادی-اجتماعی کشور خواهند کرد؟ مقاله حاضر برای یافتن پاسخی به این مسائل اساسی نگارششده است.
در قسمتهای آغازین مقاله تجریه تاریخی کشورهایصنعتی بلوک غرب بررسی و سپس مشاهده خواهد شد که چگونهرویکرد غالب به فرایند خلق دانش در این جوامع،در خلال یکحرکت تکاملی تاریخی از یک نگاه ساده خطی و علم محور به سمتنگاههای تقاضا محور(که نقش بازار را در کم و کیف خلق دانشمورد تأکید قرار میدهند)تحول پیدا میکند و درنهایت در انتهایقرن بیستم تبدیل به نوعی رویکرد سیستمی میشود که تمام عواملمؤثر بر فرایند خلق دانش،از جمله عرضه و تقاضا را در یک تصویرواحد و منسجم به نمایش میگذارد.
C,tsiuqdE ;ediS dnamed eht rof ycilop dna yroehT:noitavonni 97-36:pp,12.
te grebegaF nI,segnellahc dna sevitcepsrep drofxO,noitavonnI fo koobdnaH drofxO ehT sserP ytisrevinU ."