چکیده:
همیت نقش علوم انسانی در تحقی چشمانداز بیست سالة کشور بر صاحبنظران علم و پوشیده تساه بیتردید ارنقای تولیدات این حوزة از دانش میتواند
مسیر پیشرقت عالمانة کشور را به سمت اهداف عالی نظام سیاسی هموار سازد. اما حلق این نوع دانش در کشور دچار نوعی کندی است و از کاربرد آن نیز چندان
رضایتی وجود ندارد. در مقالة حاضر تلاش میشود تا پاسخمی برای این پرسش فراهم آید که موانع ذاتی و عرضی تولید در حوزة علوم انسانی در ایران چیست» و یز
رهنمودهایی برای سیاست علم و فناوری کشور عرضه میشود.
The role of the humanities in achieving the goals of the Iranian vision is obvious to all policy makers and public managers. Increasing the number of scientific products can facilitate Irans movement towards achievement of this vision. Studies indicate that the generation of knowledge in the field of humanities in slow in Iran. The aim of this paper is to provide a reflecton on barriers to the creation of knowledge in Iranain studies of the humanities. Finally، some recommendations are put forward for promoting the quality of Iran's science policy.
خلاصه ماشینی:
"تحلیلی بر موانع تولید دانش در حوزۀ علوم انسانی:رهنمودهایی برای ارتقای کیفیت ظرفیت سیاست ملی علم ایران دکتر حسن دانایی فرد دانشیار گروه مدیریت،دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد،دانشگاه تربیت مدرس،ایران چکیده {IBاهمیت نقش علوم انسانی در تحقق چشمانداز بیست سالۀ کشور بر صاحب نظران علم و فناوری وشیده نیست.
در مقالۀ حاضر تلاش میشود تا پاسخی برای این پرسش فراهم آید که موانع ذاتی و عرضی تولید در حوزۀ علوم انسانی در ایران چیست،و نیزرهنمودهایی برای سیاست علم و فناوری کشور عرضه میشود.
در سالهای اخیربه علت استقبال بخشهای مختلف جامعه تقاضا برای تحصیل در اینعرصه افزایش یافته است و شماری از دانشگاهها به گسترش دورۀتحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)در حوزۀ یاد شده رویآوردهاند؛چنانکه امروزه تعداد بسیاری از دانشگاههای سراسر کشور درحال برگزاری این دورهها هستند.
به گفتۀ صاحب-نظران[15,16]تولید دانش(چه در علوم طبیعی و چه در علوماجتماعی)بر دو محور زیر استوار است: 1-کار:به اعتقاد مؤلف،کار در نگاه این دو صاحبنظر بهمعنای درگیری با موضوع در دست مطالعه است یا اشعار به تحولدر مادهای(در علوم طبیعی)یا رفتار و نمادی(در علوم انسانی واجتماعی)بنا به اهداف انسانهای پژوهشگر درگیر در پژوهش دارد.
*فقدان محافل علمی-پژوهشی در رشتههای علوم انسانی اصطلاح«محفل علمی»اشاره به مجموعهای از اندیشمندان و پژوهشگران دارد که دارای دانش مشترکی در ابژۀ موضوع رشتهای خود هستند.
این مانع عرضی توان استادان ودانشجویان در علوم انسانی را برای یافتن خلأ دانشی درپژوهشهای نظریه محور[29]و بعضا مسئله محور[30]کاهش داده و اطمینان آنها به موضوع پژوهشی را برایمطالعۀ خود تنزل داده است.
استادان و دانشجویان رشتههای علوم انسانی با این مأخذ آشناییندارند،چون مشی علمی کشور دانش غیر را روا دانسته است.
sserP ytisrevinU egdirbmaC:KU,egdirbmaC eht dna noitcurtsnoc yroehT;1973,."