چکیده:
این پژوهش مفاسه تاثیر آموزشهای عمومی و تخصصی دوره کاردانی و کارشناسی دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و تخصصهای شغلی .در افسران فارغالتحصیل است. روش تحقیق» علی - مقایسهای است. ابزار گردآوری داده های پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته است؛همبستگی پرسشنامه اول(۰/۸۳) و ضریب آلفای دومی(۰/۸۶)بوده است. نمونه آماری/۵۰۰ نفر از افسران فارغالتحصیل مرکب از ۲۵۰ افسر فارغالتحصیل دورههای عمومی و ۲۵۰ نفر از افسران فارغالتحصیل دورههای تخصصی ورودی سالهای ۱۳۷۰ ۱۳۸۱۷ شاغل در کلیه معاونتها».ادارات» کلانتریها و پاسگاههای مرزی استانهای تهران: خراسان کرمانشاه و ایلام است که به صورت نمونه گیری طبقهای نسبی انجام گرفت. نتایج پژوهش درسطح احتمال خطاپذیری ۵درصد رانشان میدهد که اگر چه مهارت افسزان گروه آموزش تخصصی بهتر از افسران آموزش عمومی است» لکن میزان مهازت اهر دو. گروه افسران فارغالتحصیل دانشگاه میتواند ارتقا یابد. همچنین در مقایسه آماری امتیازهای افسران فارغالتحصیل گروه آموزش عمومی(در زمینههای وی ژگیهای اساتیدء فضای آموزشی, میزان انطباق برنامههای درسی با نیازهای شغلی دستگاههای اجرایی ناجاء محتوای آموزشهای ارائه شده» دورههای کارورزی» میزان شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای شغلی و میزان انعطافپذیری افسران نسبت به تحولات فناوری) در سطح احتمال خطاپذیری ۵ درصد تایید شد؛ که افسران گروه آموزشی تخصصی وضعیت آموزشی خویش را در زمینههای فوق بهتر ارزیایی کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین در مقایسه آماری امتیازهای افسران فارغ التحصیل گروه آموزش عمومی(در زمینههایویژگیهای اساتید،فضای آموزشی،میزان انطباق برنامههای درسی یا نیازهای شغلی دستگاههای اجرایی ناجا،محتوای آموزشیهای ارائه شده،دورههای کارورزی،میزان شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای شغلی و میزانانعطافپذیری افسران نسبت به تحولات فناوری)در سطح احتمال خطاپذیری 5 درصد تأیید شده؛که افسرانگروه آموزشی تخصصی،وضعیت آموزشی خویش را در زمینههای فوق بهتر ارزیابی کردهاند.
به عبارت دیگر،باتوجه به مقادیر بهدست آمدهاز جدول 4 با 95 درصد اطمینان میتوان قضاوت کرد که دوره کارورزی افسرانفارغالتحصیل دورههای تخصصی نسبت به افسران فارغالتحصیل دوره عمومی ازموفقیت بیشتری برخوردار بوده است df-498) ،5%-میزان ریسک خطاپذیری).
به عبارت دیگر،باتوجه به مقادیر بهدست آمده ازجدول 6 با 59 درصد اطمینان میتوان قضاوت کرد که میزان انعطافپذیری افسرانفارغالتحصیل در گروه آموزش تخصصی نسبت به افسران فارغالتحصیل در گروهتغییرات در ابزارهای شغلی را دارد( df-498 ،5%-میزان ریسک خطاپذیری).
به عبارت دیگر،باتوجه به مقادیر بهدست آمده ازجدول 8 95 درصد اطمینان میتوان قضاوت کرد که میزان خلاقیت شغلی افسرانفارغالتحصیل در گروه آموزش تخصصی نسبت به گروه افسران فارغالتحصیل درگروه آموزش عمومی بیشتر است( df-894 0/50-میزان ریسک خطاپذیری).
در مقایسه آماری امتیازهای فضای آموزشی افسران فارغالتحصیل گروه آموزشتخصصی با افسران آموزش عمومی در سطح احتمال خطاپذیری 5 درصد ثابت شد کهوضعیت فضا آموزش گروه افسران آموزش تخصصی براساس ملاکهای چهارگانهبهتر است؛اما نکته مهم دیگری که از نتیجه نهایی ارزشیابی بهدست میآید آن استکه وضعیت فضای آموزش هردو گروه با میانگین 1/8 و 1/45 در وضعیت کمتر از2/33 قرار دارد.
بنابراین باتوجه به سطح دو مدل نظری پاتریک میزان تغییریکه در مهارت افسران فارغالتحصیل گروه آموزش تخصصی در مقایسه با افسرانگروه عمومی ایجاد شده است،نتیجه برنامه آموزشی رشتههای تخصصی است."