چکیده:
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکس است، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریشه همه استعدادها و توانایی های عملی، عقلی و ارادی است . کل حیات روحانی و حتی مادی بشر بر آن مبتنی و متمرکز است . از سویی ، قلب در بدن ، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر ، مرکز حیات معنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری درمیان فضای درونی قلب است که در آن خدای تثلیت قرار دارد و مقصود از این سفر ، تحقق ملکوت آسمان ها در اعماق قلب و مشاهده خدا و تحقق شباهت الهی (خداگونگی) است.
In this article the concept of "heart"، a central doctrine in Orthodox Christian mysticism، will be studied. Heart is the center of human existence، in which all practical، intellectual and voluntary abilities are rooted. The entire spiritual life، and even physical life، is based on the heart. Therefore، on the one hand، in the body heart is the center of physical life، and on the other، it is the center of spiritual life which is interpreted as "the way" or "path". So according to the Orthodox mysticism، the spiritual endeavor is a journey to deep heart stage، which is the place of the presence of Trinity. The aim of this journey is to realize the Kingdom of Heavens in the depths of the heart، and to experience the vision of God and Divine similitude (theosis or deification).
خلاصه ماشینی:
از آنجا که در متون عرفانی مسیحیت مفاهیمی همچون نفس ، ذهن ، روح و عقـل گـاه در کنار قلب ، و گاه به جای هم به کار برده شده اند، لازم است که در آغـاز توضـیحاتی در مورد انسان و ابعاد وجودی او از نظر مسیحیت شرقی داده شود.
پس ، نفس اصل اساسی زندگی زمینی بشر و مرتبط با جسم است ، اما روح موجب ارتباط انسان با نظام حقایق الهی و وصال با خدا می شود.
» علاوه بر عناصر روح ، نفس و بدن ، جنبۀ دیگری از طبیعت انسان قلب است که خارج از این طبقه بندی سه گانه قرار دارد، ولی جدای از آنها نیست .
برخلاف پژوهشگران غربی که امروزه هنگامی که دربارٔە قلب سخن می گویند، منظورشان از آن ، جایگاه احساسات و عواطف است ،٣ در کتاب مقدس و در اغلب متون زاهدانۀ کلیسای ارتدکس قلب معنای گسترده تری دارد و به معنی اندام اصلی وجود انسان ، چه جسمانی و چه معنوی ، مرکز حیات ، اصل تصمیم گیرندٔە همۀ فعالیت ها و آرزوها است .
١ در کتاب مقدس و نوشته های بیشتر متألهان شرقی چنان که میان بدن و روح جدایی نیست ، میان نفس و قلب نیز تمایزی دیده نمی شود و نفس نیز درون قلب است .
Ware, Kallistos, "Ways of Prayer and Contemplation", Christian Spirituality, Bernard McGinn & John Mendorff (ed.
− Idem, "Ways of Prayer and Contemplation: Eastern", Christian Spirituality, Bernard McGinn & John Mendorff (ed.