چکیده:
فرضیات علی، به صورت شرط لازم و / یا کافی، برای تئوری ها و تحقیقات تجربی در علوم اجتماعی اهمیت بسزایی دارند. با این همه، برای بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی، زبان شرط لازم / شرط کافی مغایر با زبان علوم اجتماعی متعارف و متداول است، چون متضمن آن است که 1) شرط لازم / شرط کافی فقط به صورت دوشقی یعنی «وجود / عدم» یا «حضور / غیاب» مطرح شود و 2) فقط یک مورد ناسازگار بتواند فرضیه شرط لازم / شرط کافی را ابطال کند. در این مقاله نشان داده شده است که با به کارگیری مجموعه های فازی می توان بر این مشکلات روش شناختی فائق آمد. در حقیقت، مجموعه های فازی این امکان را به پژوهشگران می دهند که درجه و میزانی را که یک شرط لازم / شرط کافی حضور دارد برآورد کنند. همچنین، با استفاده از معیارهای احتمال گرایانه در تحلیل فازی، محققان می توانند تصادفی یا اتفاقی بودن رخدادها و خطا را در وارسی و ارزیابی فرضیات شرط لازم / شرط کافی وارد کنند.
خلاصه ماشینی:
"Almost all طالعۀ شرط لازم و شرط کافی با مجموعههای فازی به کارگیری معیار احتمالگرایانه برای وارسی و ارزیابی شرط لازم/شرط کافی دانشپژوهانعلوم اجتماعی را از معضل درک جبرگرایانه از علیت(شرط لازم و/یا شرط کافی)یا روابطضروری و دایم بین پدیدهها خلاص میکند و آنها را از این دلهره و نگرانی میرهاند که ممکناست دست به تحقیقی بزنند که فرض شده است فاقد هرگونه خطاست.
با اتخاذ مجموعههای فازی مشکل خواهد بود که فقط کشورهایی راانتخاب کنیم که واجد پیامد(معلول)مربوطه به صورت کامل(ارزش یک)باشند(گام اولیۀمعمول و متعارف در تحلیل شرایط لازم)،چون واقعیت آن است که درجۀ عضویت کشورهایگوناگون در مجموعۀ نشاندهندۀ انقلاب اجتماعی،متفاوت است(والتون،1984 به نقل از:راگین،2003).
نمودار«انقلاب اجتماعی»در برابر«زوال دولت» (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:راگین،2003:185 جمع شدن همۀ موردها در سمت راست این نمودار نشاندهندۀ ارتباط فازی زیرمجموعهایاست،یعنی عضویت در یک پیامد یا معلول(انقلاب اجتماعی)کوچکتر از یا مساوی با عضویتدر یک شرط علی(زوال قدرت دولت)است.
تأیید فرضیی شرط(علت)لازم هنگامی است که نمرات عضویتفازی بر روی آن پیامد(معلول)«کمتر از»یا«مساوی با»نمرات عضویت فازی روی عامل علیمزبور باشد یا به عبارت دیگر،نتایج تجربی باید به شکل مثلثی دیده شوند که همۀ نقاط آن دررو یا زیر(و نه بالای)قطر اصلی نمودار مزبور قرار گرفته باشند.
لذا محقق با استفاده از تئوری کلاسیک مجموعههادر ابتدا موردهای تحقیق را براساس پیامد تحت مطالعه انتخاب،و سپس برای وارسی و ارزیابیوجود ارتباط واقعی یا غیر تصادفی میان نسبت مشاهده شده از موردهایی که واجد یک شرط علیمعیناند با نسبت معیار و حد نصاب مزبور ازمعیار وح د نصاب احتمالگرایانها ستفاده میکند.
Ragin,Charles(2000)Fuzzy-Set Social Science,Chicago:University of Chicago Press E} {E Ragin,Charles(2003)"Fuzzy-Set Analysis of Necessary Conditions"in Goertz, Gary & Harvey Starr,(eds."