خلاصه ماشینی:
برای دریافت این پرسش که مسوول کتابخانه بایدمدیر باشد یا متخصص،50 پرسشنامه به جامعه موردنظر یعنی کتابداران دادهشده است.
23 نتیجه تحقیقات«نلسون»و«بروک»حاکی از آن است که فارغ التحصیلانلیسانس و فوق لیسانس کتابداری،با گذرانیدن دوره مدیریت،از شایستگی بیشتریبرای سرپرستی کتابخانهها برخوردارند و باتوجه به اینکه رشته تحصیلی رؤسایکتابخانهها در نحوه ایجاد انگیزه در بین کتابداران شاغل در کتابخانه مؤثر است،&%02811BTKG028G% لزوم جذب بیشتر فارغ التحصیلان رشته کتابداری به سمت ریاست کتابخانههایمرکزی احساس میگردد.
(نمودار ش 1) -ارزیابی مسوولین کتابخانهها،از دیدگاه کتابداران خود،به بیشترین حد(80%)یعنی عنصر مدیریت حساسیت کمتری نشان دادهاند و 70%به عنصرکتابداری 30%پاسخدهندگان بر این عقیدهاند که تحقیق سرپرستی یک مدیر کتابدارقرار دارند.
(نمودار ش 4) در مورد تجزیه و تحلیل اینکه کدام عنصر(مدیریت یا تخصص کتابداری)برای سرپرستی انواع کتابخانهها بیشتر دارد جدول ذیل نشان میدهد که از نظرجامعه مورد تحقیق در کتابخانه مرکزی بیشتر به عنصر مدیریت توجه میکنند تاکتابداری و شاید علت این امر این باشد که کتابخانه مرکزی بیشتر نقش پایه و اداریدارد نه نقش تخصصی کتابداری.
تیجه: طبق نتایج تحقیقات مذکور و ارقام آماری این تحقیق میتوان نتیجه گرفت کهنیاز به وجود مدیران متخصص کتابداری در کتابخانهها بشدت محسوس است.
بنابراین،روی سخن بامسوولین و دست اندرکاران این امر است؛کسانی که هدفشان ارتقای هرچه بیشترآرمانهای فرهنگی است این است که اگر میخواهند قلب دانشگاه بهطور دقیق ومنظم کار کند و کتابخانهها،پویایی و تحرک داشته و برای همیشه دارای یککتابخانه زنده و بهنجار باشند که باعث رشد اهداف آموزشی و پژوهشی باشد بایدبا وحدت رأی و نظر کتابخانهها را به متخصصان مدیر بسپارند،یعنی به افرادمتخصص و کاردان.