چکیده:
پیشرفت هایی که در فن اوری ارتباطی صررت گرفته کتابخانه ها را از حالت خودمداری خارج کرده و به سمت شبکه های کتابخانه ای و اطلاعاتی سوق داده است. در این محیط دسترسی بی واسطه کاربران به اطلاعات راحت تر شده است و ممکن است نقش کتابداران متخصص را با چالش روبه رو کند؟ اما کتابداران متخصص می توانند با آموزش کاربران در دستیابی به اطلاعات، نقش موثرتری در عصر اطلاعات داشته باشند. این مقاله علاوه بر تاکید بر آموزش رسمی کاربران، راهبردهایی را برای محیط در حال تغییر کتابخانه های دانشگاهی از حالت خودمداری به سمت شبکه های کتابخانه ای و اینده ای دیجیتالی ترسیم میکند.
خلاصه ماشینی:
"225-231 محیط دستخوش تغییر کتابخانههای دانشگاهی:آموزش کاربران نهایی وراهبردهای برنامهریزی برای کتابخانهها در هند1 ام.
این مقاله علاوهبر تأکید بر آموزش رسمی کاربران،راهبردهایی را برای محیط درحالتغییر کتابخانههای دانشگاهی از حالت خودمداری به سمت شبکههای کتابخانهای وآیندهای دیجیتالی ترسیم میکند.
این الگوی کتابخانههایخودمدار به سمت شبکههای کتابخانهای و اطلاعاتی میروند که قابل دستیابی از طریقاینترنت بوده و برای کاربر نهایی میتواند ارتباط پیوستهای به خدمات اینترنتمدارفراهم سازد.
در اینزمینه آموزش کاربران نهایی در استفاده از منابع و خدمات اطلاعاتی مبتنیبر فنآوری ازجمله پست الکترونیکی،اف تی پی،تلنت،وب جهانگستر،مرورگرها،موتورهایکاوش،اپکها،پایگاه دادهها،نرمافزار سیستم،نرمافزار کاربردی،مجلات الکترونیکی،کنفرانسهای رایانهای،فهرست بحثهای علمی،فهرستهای مکاتباتی،گروههایخبری یوزنت،وبسایتها،سیدیها و دیویدیها،باید به عنوان بخشی ضروریاز برنامۀ آموزش استفادهکنندۀ کتابخانه تلقی شود.
گروه ضربت باید راهبردهای زیر را برای هدایت انتقال کتابخانههای دانشگاهی بهآیندهای دیجیتالی دنبال کند.
اشتراک منابع باید به عنوانراهبردی برای به حد اکثر رساندن دسترسپذیری منابع چاپی،که نیازهای دانشجویان واعضای هیأت علمی به اطلاعات موردنیاز آموزش و تحقیق را برآورده سازد،به کلیۀکتابخانههای دانشگاهی(و دیگر کتابخانههای مهم)گسترش یابد.
کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی باید خدماتجدیدی را تدارک ببیند و وضعیتهای موجود را با هدف هدایت کتابخانهها به سمتادغام موفق شکلهای سنتی و دیجیتالی گسترش دهد،این برنامهها باید از دستیابی وتحویل اطلاعات از طریق ارتباطات الکترونیکی،نگهداری اطلاعات،ذخیره و بازیابی،مشاوره و آموزش مدیریت اطلاعات،شکلهای جدید ارتباط علمی و دانشگاهی وتوسعۀ شبکۀ دانش دانشگاه حمایت کند.
انجام موفقیتآمیز اینکار زمانی است که نهتنها عناصر آموزش کاربران نهایی با برنامههای آموزش حرفهایمستمر توسعۀ کتابخانههای دانشگاهی،برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی،پیوند یابد بلکه کاربران نهایی نیز میبایست،در کنار فنآوریهای اطلاعاتی وارتباطی،رفتار یادگیری و توانایی مرتبط با شبکه را نیز توسعه دهند."