چکیده:
یک سرمایه گذار هنگام خرید و فروش سهام ممکن است عوامل مختلفی را در نظر بگیرد این مقاله پژوهشی در صدد است عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران را مورد آزمون و بررسی قرار دهد. فرضیه های اصلی تحقیق عنوان می کند که تصمیم گیری سرمایه گذاران متاثر از عوامل: درآمد هر سهم، افزایش سرمایه، سود نقدی هر سهم، و قیمت به سود است. روش تحقیق مورد استفاده روش توصیفی پیمایشی است، و اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه استخراج و مورد پردازش قرار گرفته است. نتایج بدست آمده مبنی بر این است که در تصمیم گیری برای خرید سهام، مهمترین عامل، قابلیت نقدینگی سهام است و بعد از آن عواملی مانند: ثبات نسبی سودآوری، بازده سهام، و روند قیمت سهام نیز دارای اهمیت هستند و بقیه عوامل در درجه بعد قرار گرفته اند. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد، دیدگاه کارگزاران و سرمایه گذاران در خصوص تاثیر عوامل بر خرید سهام متفاوت بوده، و در مورد عواملی مانند قیمت به سود هر سهم، مدیریت شرکت، نوسانات قیمت و محل اصلی عملیات تقریبا اتفاق نظر داشته و تفاوت قابل توجهی بین نظرات آنها وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"آمار استنباطی 1)استفاده از فواصل اطمینان براساس میانگین در تجزیه و تحلیل دادهها جدول شماره 3):فواصل اطمینان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به فواصل اطمینانهای بدست آمده برای میانگین سوالات در سطح معنیداری آماری 95 درصد،ملاحظه میشود که به غیر از سوال(عامل)افزایش سرمایه در تمام سوالات عدد 3 در فاصله اطمینان قرار نگرفته است که این نشاندهنده نظر موافق(زیاد و خیلیزیاد)پاسخگویان در خصوص عوامل موثر بر خرید سهام میباشد.
جدول شماره 4):نقطه نظرات پاسخدهندگان براساس موقعیت شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت،عواملی که آماره آزمون آنها از مقدار کیدو در سطح خطای 5 درصد با درجه آزادی 4 بزرگتر است،از نظر موقعیت شغلی پاسخگویان متفاوت میباشد.
جدول شماره 5):نقطه نظرات پاسخدهندگان براساس میزان تحصیلات (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت،عواملی که آماره آزمون آنها از مقدار کیدو در سطح خطای 5 درصد با درجه آزادی 3 بزرگتر است،از نظر میزان تحصیلات پاسخگویان متفاوت میباشد.
4)تجزیه و تحلیل واریانس )AVONA( هدف بررسی تفاوت یا اختلاف بین نظرات دو گروه کارگزاران و سرمایهگذاران است که آیا دو گروه نسبت به عوامل موثر نظر یکسانی دارند یا خیر؟ جدول شماره 8):آزمون فرضیات با استفاده از تست F (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول در سطح معنیداری 95 درصد میانگینهای دو گروه در 11 عامل(1، 2،3،6،7،8،9،11،12،16 و 17)با یکدیگر تفاوت معنیدار دارند،زیرا آماره F بدست آمده از آنها بیشتر از F جدول در سطح معنیدار آماری 95 درصد یعنی 29."