خلاصه ماشینی:
"» آری خواننده عزیز!همانطور که ملاحظه نمودید منظور قانون-گزار این بوده که چه راهآهن ساخته شود و چه نشود ساختمان کارخانهذوبآهن باید ساخته شود،موضوع تقدم ذوب آهن بر ایجاد راهآهن درایران بقدری روشن بوده است که حتی مهدی قلیخان هدایت(مخبر السلطنه)نخستوزیر وقت،شخصی که خود هر دو قانون،اجازه ساختمان راهآهنو کارخانه ذوبآهن را بمجلس برده و آنرا بتصویب رسانده در کتاب خاطراتو خطرات خود،چاپ 1329 شمسی(آخرین اثر خود)با کنایه اعترافمیکند که گویا دستهایی در کار بوده که مخصوصا ایران صاحب کارخانه ذوبآهن نشود.
در قسمت معادن نیز گفته شده است:ایران کشوری است که از حیثمعدن غنی و استخراج معادن ممکن است،یکی از مسائل مهم استفادهدر آینده باشد،در برابر اقداماتی برای رفع این نقیصه در نظر گرفته شدهو قرار است یک سرویس نقشهبرداری و یک سرویس زمینشناسی و معدنشناسی با شعبی در شهرستانها دائر شود و بدینجهت اقداماتی خواهد شدکه مقدار استخراج معادن ذغال سنک در آخر هفت سال به سالیانه 500هزار تن و معادن آن سمنان و معادن مواد فرعی ذوبآهن بمیزاناحتیاجات کارخانه کرج برسد.
آقای مهندس احمد زنگنه که خود سالها در راس سازمان برنامه بودهاندبطور خلاصه درباره ذوبآهن ایران اظهار داشتند:«سالهاست»که موضوعذوبآهن در بین بوده و نظر اهل فن این بوده که شاید یکی از کورههای کرجتمام نمیشد و من همیشه کرج را مهیاتر میدیدم زیرا تمام دستگاههایش حاضرشده بود ولی متاسفانه با اینکه تمام پول آنرا از ما گرفتند اثری از ذوبآهن ندیدیم تا پس از جنک که من خود وارد مسئله ذوبآهن بودم و در سال1330 با کروپ تماس گرفتیم و سه نفر از مهندسین آنها بایران آمدندآنها پس از مطالعات زیاد بما گفتند حقیقت این است که ما اجازه نداریماین کار را تمام کنیم و حتی بطور غیر رسمی بتهران آمدهایم هیئتسه نفری پس از مطالعه بیشتر راپورتی تهیه کردند و آن را تسلیم سازمان-برنامه نمودند."