چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش عاطفی بر کیفیت زندگی و ابعاد آن در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز بود. برای این منظور، 403 دانشجو، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از فرم های کوتاه پرسشنامه هوش عاطفی (پترایدز و فارنهام، 2001) و مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون چند گانه نشان داد که هوش عاطفی پیش بین خوبی برای کیفیت زندگی و خرده مقیاسهای آن یعنی سلامت جسمی، سلامت روانی، روابط اجتماعی وکیفیت محیط زندگی در دانشجویان است.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل دادهها با استفاده از روشرگرسیون چندگانه نشان داد که هوش عاطفی پیشبین خوبی برای کیفیت زندگی وخردهمقیاسهای آن یعنی سلامت جسمی،سلامت روانی،روابط اجتماعی و کیفیتمحیط زندگی در دانشجویان است.
Perez زیربنای پژوهش حاضر دربارۀ هوش عاطفی،الگوی دوم یعنی رویکرد ترکیبی است کهدر آن از پرسشنامه پترایدز و فارنهام(2001)استفاده شده است،که هوش عاطفی را از طریقچهار بعد به نامهای درک عواطف،کنترل عواطف،مهارتهای اجتماعی و خوشبینی اندازهمیگیرد.
در این راستا و با توجه به نتایج جدول 3 و معناداری مقادیر آزمون F در تمام مواردمربوط به پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی از طریق ابعاد هوش عاطفی میتوان گفت که بعدخوشبینی هوش عاطفی میتواند سلامت روانی(0/61- B )،روابط اجتماعی(0/30- B )،وکیفیت محیط زندگی(0/37- B )را به طور مثبت و معنادار پیشبینی کند.
در این راستا تحلیل دادهها،با بهرهگیری از روش آماریتحلیل رگرسیون،نشان داد که در سطح مؤلفههای هوش عاطفی از منظر رویکرد ترکیبی،یکیاز مؤلفهها به نام خوشبینی میتواند هرچهار بعد کیفیت زندگی یعنی سلامت جسمی،سلامت روانی،روابط اجتماعی و کیفیت محیط زندگی افراد را به طور مثبت و معنیدار پیشبینی کند.
از دیگر یافتههای پژوهش حاضر عبارت از این بود که درک عواطف که یکی از مؤلفههایهوش عاطفی است نیز میتواند روابط اجتماعی افراد را به طور مثبت و معنیدار پیشبینیکند.
Emotional intelligence,affect intensity,and social adjustment,Personality and Individual Differences,37,533-542.
Trait emotional intelligence and happiness,Journal of Social Behavior & Personality,31,8,815-824.
Self-reported emotional intelligence and life satisfaction: Testing incremental predicitive validity hypotheses via structural equation modeling(SEM)in a small sample,Personality and Individual Differences, 40,1569-1577.
Factor structure and Validity of a trait emotional intelligence measure,Personality and Individual Differences, 34,707-721."