چکیده:
امروزه مصرف به یکی از اساسی ترین مفاهیم جامعه مدرن تبدیل شده است، به گونه ای که می توان آن را پدیده ای اجتماعی تلقی نمود که نیازهای چندگانه افراد را برآورده می سازد. با وجود چنین اهمیتی، در مورد الگوهای مصرفی زنان در ایران به ویژه دانشجویان دختر،اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی الگوی مصرف منزلت گرا و مصرف بی توجه به نقش در بین دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان است،همچنین این نوشتار درصدد است تا تاثیر عوامل فردی( تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی( تاثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی)را برالگوهای مصرفی دانشجویان دختر بسنجد. تحقیق حاضر با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمع آوری داده ها ،پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 369 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان بوده و نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه بندی انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که الگوی مصرفی افراد نمونه ، در انتخاب و مصرف محصولات، متمایل به الگوی مصرف منزلت گرا بوده است. همچنین عوامل فردی (تمایل به منحصر به فرد بودن) و اجتماعی (توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تاثیر مثبتی بر مصرف منزلت گرا دارند، در زمینه مصرف بی توجه به نقش نیز عوامل فردی (تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی (تاثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تاثیر منفی بر این الگوی مصرفی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"روایی پرسشنامه الگوی مصرف منزلتگرا(ایستمن و دیگران،1999؛گلد اسمیت و کلارک،008؛ بیردن و دیگران،1999؛بیردن و دیگران،2000؛دی روزایو{o6o}،2001)،الگوی مصرف بیتوجه به نقش (کاهل،1995؛گلد اسمیت و کلارک،2008)،تأثیرپذیری از نفوذ دیگران(بیردن و دیگران،1990؛دی روزایو،2001؛کراپ و دیگران،1999؛شرودر{o7o}،1996؛تیان و دیگران،2001)،نیاز مشتری برای منحصر به فرد بودن(تیان و مک کینزی،2001؛رویو و دیگران،2008،رنجبریان و براری،2010)،توجه به اطلاعات مقایسهای اجتماعی در خرید(لینوکس و ولف،1984؛پیوم فونسانت و منهاچیتارا{o8o}،2007؛گلد اسمیت و کلارک،2008)،در تحقیقات قبلی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.
در نتیجه در سطح اطمینان 95 درصد میتوان گفت که فرضیه هفت تحقیق،میانگین امتیاز دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در زمینه شاخص مصرف منزلتگرا بالاتر شاخص مصرف بیتوجه به نقش میباشد،تأیید شده است و الگوی مصرف افراد نمونه بیشتر مطابق با مصرف منزلتگرا میباشد.
جدول شماره(4):بررسی تفاوت میانگین نمرات در زمینه شاخصهای مصرفی براساس رشته تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوری که در جدول شماره(4)مشاهده میشود الگوهای مصرف دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان با توجه به رشتهتحصیلی آنها متفاوت میباشد.
جدول شماره(6):بررسی تفاوت میانگین نمرات در زمینه شاخصهای مصرفی براساس گروههای قومی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوری که در جدول شماره(6)مشاهده میشود نتایج حاکی از آن است که الگوهای مصرفی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان با توجه به گروههای قومی آنها،متفاوت میباشد.
اما در بررسی تفاوت میان الگوی مصرفی افراد مجرد و متاهل نیز نتایج نشان میدهد که بانوان مجرد نسبت به بانوان متاهل نمرات بالاتری را در زمینه شاخصهای مصرف منزلتگرا داشته و این در حالی است که نمره شاخص مصرف بیتوجه به نقش در افراد متأهل بالاتر بوده است."