چکیده:
بهسازی هیات علمی به عنوان یکی از مهمترین برنامه های دانشگاهی در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از صاحب نظران و علاقمندان به تحقیق در حوزه آموزش عالی قرار گرفته است. هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت برنامه های بهسازی هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. آزمودنی ها 211 نفر از اعضای هیات علمی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای، فریدمن، t برای گروه های مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت برنامه های بهسازی از دیدگاه اعضای هیات علمی مطلوب نیست. از 5 بعد بهسازی هیات علمی، تنها میانگین نمرات بهسازی آموزشی بالاتر از حد متوسط بوده و 4 بعد دیگر (پژوهشی، فردی، سازمانی و اخلاقی) پایین تر از حد متوسط بوده است. بررسی متغیرهای جمعیت شناختی نیز نشان داد که بین نمرات بهسازی هیات علمی با متغیرهای سن، جنسیت، سابقه و درجه علمی ارتباط معنی داری وجود نداشته و با رشته تحصیلی و دانشگاه محل خدمت ارتباط معنی داری وجود داشت؛ به طوری که مقایسه میانگین ها نشان داد که از نظر رشته تحصیلی، نمرات بهسازی گروه علوم پایه بالاتر از سایر گروه ها بوده و از نظر واحدهای دانشگاهی نیز عملکرد واحدهای تهران مرکز و اسلامشهر بهتر از سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در پایان مقاله با استفاده از نتایج حاصله پیشنهادهایی در جهت اثربخشی بیشتر برنامه های بهسازی هیات علمی در ابعاد مختلف ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار سال پنجم،شماره 1،بهار 1390 صص 114-95 بررسی وضعیت بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسالمی؛ مطالعه موردی منطقه 8 نادرقلی قورچیان{o1o}،مصطفی اجتهادی{o2o}،پریوش جعفری{o3o}،حمید شفیعزاده{o5o} چکیده {IBبهسازی هیأت علمی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای دانشگاهی در دهههای اخیر مورد توجه بسیاری از صاحب نظران و علاقمندان به تحقیق در حوزه آموزش عالی قرار گرفته است.
نتایج تحقیق مورای نشان داد که ارتباط مستقیمی بین برنامههای موفق بهسازی و سیستم پاداش وجود دارد و مشارکت اعضای هیأت علمی در این برنامهها مورد توجه قرار نگرفته است.
اما بررسی ارتباط بین بهسازی هیأت علمی با متغیرهای رشته تحصیلی و دانشگاه محل خدمت از طریق تحلیل واریانس یکراهه بیانگر تفاوتهای معنیداری بوده است که نتایج آن در جدول زیر آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شماره 7 نشان میدهد با توجه به اینکه سطح معنیداری از 0/05 کمتر است پس بین بهسازی هیأت علمی و رشتۀ تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد.
در تحلیل نتایج بدست آمده باید خاطرنشان کرد که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچون سایر مراکز آموزش عالی در ایران آموزش محور هستند و این موضوع در برنامههای آموزشی و بهسازی اعضای هیات علمی نیز کاملا نمایان است.
با توجه به یافتههای تحقیق که نشان میدهد وضعیت برنامههای بهسازی هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و از آنجا که این برنامهها در توانمندسازی اعضای هیات علمی نقشی تعیینکننده دارند لذا بمنظور اثربخشی بیشتر این برنامهها پیشنهادهای زیر ارائه میگردد: 1-در برنامههای آموزشی اعضای هیأت علمی به تمامی ابعاد بهسازی به ویژه بهسازی سازمانی و فردی توجه شده و صرفا بهسازی آموزشی مورد لحاظ قرار نگیرد."