چکیده:
هدف این مقاله بررسی الگوهای مختلف ارزیابی عملکرد و طراحی الگوی مناسب جهت ارزیابی منابع راهبردی مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. نوع تحقیق همبستگی است که مبتنی بر مدل معادلات ساختاری پایه گذاری شده است. ابزار جمع آوری داده های تحقیق پرسشنامه بوده که متناسب با جامعه مورد مطالعه طراحی گردیده است. محققین با استفاده از روش دلفی و در پنج طبقه جامعه آماری و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای در بین 152 خبره آشنا به مراکز آموزشی عالی نظامی در پی پاسخگویی به سه سوال تحقیق برآمده اند. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده با چهار سازه سیستمی، یازده معیار و 199 شاخص عملکردی توانایی سنجش عملکرد منابع راهبردی نظام آموزش عالی نیرو های مسلح را خواهد داشت. همچنین تحقیق نشان داد که بین معیارها و شاخص های عملکردی رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین مساله اصلی این است کهکدام الگوی ارزیابی عملکرد را میتوان به کار گرفت که با توجه به تغییرات محیطی و رویکردارزیابیهای سازمانی با نگرش راهبردی،مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح را مورد سنجش وارزیابی قرار دهد و منابع راهبردی آن را به سمت اثربخشی و کارایی هدایت کند.
برای پاسخ&%03616EDMG036G% به مساله فوق پژوهشی انجام گرفته است که نتایج آن منجر به طراحی الگویی گردید که براساس آن میتوان عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح را مورد ارزیابی قرار داده وکارآمدی این مراکز را با رویکرد راهبردی سنجش نمود.
(شکل 10)در این الگو سه بستر عملکردی،چهار سازهعملکردی،12 معیار و 199 شاخص عملکردی با نگرش سیستمی و رویکرد راهبردیشناسایی و به تائید خبرگان نظام آموزش عالی نیروهای مسلح رسیده است که بابه کارگیری آن میتوان عملکرد فرایندی،بروندادی و پیامدی مراکز آموزش عالینیروهای مسلح را بر اساس بسترها و دروندادهای آن مورد ارزیابی قرار داده وکارآمدی آنها را سنجش نمود.
تحلیل عاملی تاییدیمرتبه اول(مدل اندازهگیری)نیز در راستای دو هدف صورت گرفته است:برای پاسخبه سوالات تحقیق که،اولا آیا معیارها و شاخصهای عملکردی تائید شده میتوانندسنجش عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح را تبیین کنند یا خیر؟ثانیا مقدارتبیینکنندگی به چه میزان است؟همانطور که در جدول 5 مشاهده میشود،نتایجتحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مدلهای اندازهگیری از تناسب مناسبی برخوردارمیباشند.
همچنین روابط بین سازههای عملکردی که در جدول 5 آمده است نشانمیدهد که ifc که میزان مطابقت دروندادها(که در مدل tupni نامگذاری شده است)را با مدل بیان میکند با ضریب 0/94 سطح قابل قبولی جایگذاری متغیر مکنوندرونداد را در الگوی مفهومی نشان میدهد و بدینمعنی است که معیارهای سهگانه، )1cidni،2cidni،3cidni( دروندادهای نظام آموزش عالی نیروهای مسلح را درسطح معناداری سنجش خواهد کرد."