چکیده:
تبیین مولفه های نبردهای آینده به منظور تدوین الزامات آمادگی دفاعی و در نتیجه ارتقای ظرفیت های آموزشی وتربیتی بر گرفته از این الزامات برای نیروهای مسلح؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. ارائه الگوی مناسب الزامات آموزشی بر مبنای تجزیه وتحلیل سیر تحول جنگ های گذشته و مطالعه موردی اشغال عراق به منظور تبیین مولفه های کلیدی نبردهای آینده، هدف محوری این پژوهش بوده است. بر اساس مطالعات انجام شده یازده مولفه کلیدی که در جنگ های آینده کاربرد زیادی خواهند داشت (سرعت عمل، خلاقیت، اطلاعات، ارتباطات، فناوری، مدیریت دانش، معنویت، عدم تقارن، فرماندهی و کنترل، مانور و آتش ، جنگ روانی) استخراج (طی پرسش نامه ای با استفاده از خبرگان عملیاتی) و تاثیر این مولفه ها بر عناصر سازمان (اهداف، رهنامه، راهبردها و...) با استفاده از آزمون های آماری مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری مستخرجه حاکی از اختلاف معنی داری فراوانی پاسخ هاست و پاسخگویان ارتباط بین متغیر های مطرح شده در سؤلات را مورد تایید قرار داده اند.نهایتا بر اساس نتایج حاصله ، الزامات آموزشی معطوف به آمادگی دفاعی با رویکرد ناهمطرازی در آموزش ارائه شده است.