چکیده:
این پژوهش به بررسی نقش کمال گرایی و سبکهای والدگری در تبیین هراس اجتماعی دانشجویان پرداخت. نمونه ای از 396 دانشجو (215 دختـر و 181 پسـر) از دانشگاه گیلان به پرسشنـامه سبکهای والدگری بامریند (1973)، مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست (فراسـت، مارتن، لاهارت و روزنـبلات، 1990) و فهرست هراس اجتماعی (کانر و دیگران، 2000) پاسخ دادند. یافته ها براساس همبستگی نشان دادند که هراس اجتماعی با سبک والدگری مستبـدانه و با دو بعد از کـمال گرایی شامل نگرانی درباره اشتباهها و شک درباره اعمال، همبستگی مثبت دارد، در حالی که با سبک والدگری مقتدرانه و بـعد انتظارهای والدینی (از ابعاد کامل گرایی) همبستگی منفی معنادار نشان می دهد. نتایج براساس تعامـل بیـن پیامدهای تربیتی والدگری و ویژگیهـای شخصیتی والدین بر سلامت روانی کودکان تفسیر شدند.
خلاصه ماشینی:
"هراس اجتماعی،سبکهای والدگری و کمالگرایی msinoitcefreP dna,selytS gnitneraP,aibohP laicoS شبنم بیطرفکارشناس ارشد روانشناسی دکتر منصور حکیمجوادیاستادیار دانشگاه گیلان دکتر محمد رضا شعیریاستادیار دانشگاه شاهد (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBاین پژوهش به بررسی نقش کمالگرایی و سبکهای والدگری در تبیین هراس اجتماعی دانشجویان پرداخت.
یافتهها براساس همبستگی نشان دادند که هراس اجتماعی با سبک والدگریمستبدانه و با دو بعد از کمالگرایی شامل نگرانی درباره اشتباهها و شک درباره اعمال،همبستگی مثبت دارد،در حالی که با سبک والدگری مقتدرانه وبعد انتظارهای والدینی(از ابعاد کاملگرایی)همبستگی منفی معنادار نشان میدهد.
با توجه به اینکه اختلال هراساجتماعی چهارمیناختلال روانپزشکی رایج است که براساس ترس گستردهاز اجتماع یا موقعیتهای کارامدی مشخص میشود(ویکز،هیمبرگ و رودباگ،2008)و میزان شیوع آن در بینجوانان و نوجوانان از 5 تا 16 درصد در جمعیت عمومیاست و این افراد در خطر آسیبهای تحصیلی و استعمالمواد مخدر هستند(بیدل،ترنر،یانگ،آمرمن،سالی وکراسبی،2007)،مسئله اصلی پژوهش حاضر این استکه آیا بین هراس اجتماعی با کمالگرایی و سبکهایوالدگری والدین در نمونههای ایرانی رابطه وجود دارد وسهم ابعاد کمالگرایی و سبکهای والدگری در تبیینواریانس هراس اجتماعی چقدر است.
-noitcefreP lanoisnemiditluM tsorF elacS msin o} &%02514IVRG025G% طراحی شده و شامل 35 جمله و 6 بعد:نگرانی دربارهاشتباهها{o1o} )MC(، شک درباره اعمال{o2o} )D(، انتظارهایوالدینی{o3o} )EP(، انتقادگری والدینی{o4o} )CP(، معیارهایشخصی{o5o} )SP(، و سازماندهی{o6o} )O( است(استوبر،1997).
ایننتایج نشان دادند که بهترین سبک ترتبیتی،سبک مقتدرانه است و ولدین با ترتیب فرزندان خود به این شیوه،تا حدیمیتوانند از هراس اجتماعی فرزندانشان جلوگیری نمایندیا آن را تعدیل کنند.
gnirpsffo ni aibohp laicos fo ksir eht dna selyts gnitnerap,ygolohtapohcysp latneraP."