خلاصه ماشینی:
"تحلیل محتوای کتاب درسی زبان فارسی 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده {IBاین مقاله به یافتن ارتباط بین اهداف و محتوایکتاب درسی زبان فارسی 1 به منظور بهبود محتوایموجود پرداخته است هدف این است که بسنجیمآیا کتاب به شیوهای فعال ارائه و تدوین و تنظیمشده است یا خیر.
2 در این مقاله به تحلیل محتوای کتاب زبان فارسی(1)به روشویلیام رومی با هدف(بررسی میزان درگیر شدن دانشآموزان بامحتوای کتاب)پرداخته شده است.
3 دربارۀ هدف روش تحلیل محتوای ویلیام رومی میتوان گفتکه هدف آن بررسی این موضوع است که آیا کتاب یا محتوایمورد نظر،دانشآموزان را به طور فعال با آموزش درگیر میکند.
انتخاب 30 صفحه از کتاب به طور تصادفی(حدود 20درصد از متن کتاب درسی یعنی حدود 30 صفحه از قسمتهایمختلف کتاب زبان فارسی(1)سال اول برای بررسی و تحلیلدر نظر گرفته شده است.
سپس این سؤال مطرحشود که:این امر(غیر قابل شمارش بودن واژههای زبان)نشانۀچیست؟(یا بگوییم:کدام ویژگی را میتوان برای زبان نام برد؟)یا در درس مقایسه پس از مقایسۀ سگزآبادیها و ابراهیمآبادیهااین سؤالات را مطرح کنیم تا با همکاری معلم و دانشآموز بهمفهوم مطلوب(مقایسه،حد و مرز دو یا چند مفهوم را بهتر ودقیقتر بیان میکند)برسیم.
در نهایت،برای به دست آوردن یک نتیجۀ کلی میتوان میانگینشاخصها را تعیین کرد؛یعنی: جمع صورتها/جمع مخرجها-مجموع فراوانیهای مربوط به درجۀ فعالیت/مجموع فراوانیهای مربوط به درجۀ غیر فعالیتجدول 4 ارزشیابی با توجه به نتیجۀ به دست آمده(0/08)در شاخص دیگری کلکتاب هم از لحاظ متن،تصاویر،نمودار،فعالیتها و پرسشهامیتوان گفت که کتاب زبان فارسی(1)از لحاظ میزان دعوتبه پژوهش و فکر کردن بسیار ضعیف است."