چکیده:
«در پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی نیازهای مهارتی 23 نفر از مدیران و 915 نفر از کتابداران شاغل در 424 کتابخانه دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی تخصصی ایران مورد پیمایش قرار گرفته است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نظر کل جامعهء مدیران، اولویتهای اول تا پنجم عبارتند از:فنآوری اطلاعات،نرمافزاهای کتابخانه،آشنایی با مراجع تخصصی،مبانی رایانه و ذخیره و بازیابی اطلاعات.این اولویتها از نظر کل جامعهء کتابداران عبارتند از:فنآوری اطلاعات،نرمافزارهای کتابخانه،آشنایی با مراجع تخصصی،آشنایی با بانکهای اطلاعاتی و مبانی رایانه.یافتههای پژوهش همچنین نشان میدهد که ضریب همبستگی میان کل جامعهء مدیران و کتابداران 97 درصد است که همبستگی بالایی را نشان میدهد.در این پژوهش همچنین نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران دارای مدارک تحصیلی گوناگون و در مقاطع مختلف براساس 28 اولویت مورد پیمایش قرار گرفتهاند.»
خلاصه ماشینی:
"اهداف فرعی این پژوهش نیز عبارتند از: -تعیین نیازهای مهارتی مدیران کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی ایران؛ -ارائه،نیم رخی از نیروی انسانی شاغل در این نوع کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی؛ -تفکیک نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران براساس نوع تحصیلات و مقاطع تحصیلی؛ -جمعآوری دادههای آماری مورد لزوم برای طراحی و ارائهء دورههای آموزشی؛ سؤالهای پژوهش -ضروریترین نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی ایران کدامند؟ -ضروریترین نیازهای مهارتی مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران کدامند؟ -کتابداران شاغل در این نوع کتابخانهها و مدیران آنها از نظر جنسیت،سن،سابقهء کار،نوع و میزان تحصیلات و دورههای آموزشی طی کرده چه وضعیتی دارند؟ -از نظر جامعهء مورد پژوهش چه عواملی باعث شده تا کسب مهارتهای جدید ضرورت پیدا کند؟ -از نظر جامعهء مورد پژوهش چه راهحلهایی برای رفع این نیازها مؤثر هستند؟ -میزان همبستگی این نیازها از نظر کتابداران و مدیران با تحصیلات گوناگون و مقاطع تحصیلی مختلف چقدر است؟ مطالعات انجام شده تاکنون در چنین سطح گستردهای نیازهای مهارتی کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی ایران مورد پیمایش قرار نگرفته است.
2. با توجه به اینکه طی پژوهش حاضر نیازهای مهارتی 915 نفر کتابدار و 333 نفر مدیر در مقاطع مختلف تحصیلی و با مدارک کتابداری و غیر کتابداری بهطور تفکیکی تعیین شده است و با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از جامعهء مورد پژوهش،کتابخانهء ملی را مناسبترین نهاد برای رفع ین نیازها معرفی کردهاند،پیشنهاد میشود تا کتابخانهء ملی با طراحی و برنامهریزیهای جامع در جهت برگزاری دورههای موردنظر اقدام کند."