چکیده:
عصر سیطره دین، عصر فراهم شدن زمینهها برای بازگشت انسان به فطرت توحیدی او است؛ پس باید ره آوردها و برکات آن را در همین بستر، تبیین و ارائه کرد. عدالت گستری در عصر ظهور که امری قطعی قلمداد شده، برپایی قسط در یکتاپرستی، درک موقعیت انسانها به عنوان بندگان خدا و نجات از شرک خودپرستی و فرو نشاندن معبودهای پنداری است. در آن عصر، امنیت معنوی و اخلاقی بر اساس اهرم تقوای الهی پدید میآید. شکوفایی خردها، رشد فضایل و پالایش رذایل اخلاقی در بستر اصلاح باورها، رخ مینماید و عامل و محرک همه برکات، توحید و خداباوری است.
The Era of Religion Mastery، is the time for preparing the way for the human to return to his Monotheistic nature; therefore، we should clarify and provide it’s blessings and results in the same way. Expanding the justice that has been accepted something definite، at the Appearance Era، has been based on the equity in Monotheism، understanding the human position as God’s servants، and being saved from the polytheism of self worshiping and bringing down the illusive ideals. In that Era، the spiritual and moral security appears on the base of lever of God fearing. The bloom of intellects، the growth of the moral virtues، the purification of vices occurs on the ground of correction of the beliefs; and the factor and motive of all blessings، is Monotheism and believing in God.
خلاصه ماشینی:
"در عصر ظهور، زمینه برخورداری از این امداد به خوبی فراهم میآید که در روایات نیز به آن اشاره شده است؛ از جمله ابو نعیم از پیامبر خدا( چنین نقل کرده است: یخرج رجل من أهل بیتی ویعمل بسنتی وینزل الله البرکة من السماء؛ مردی از خاندان من ظهور میکند که بر سنت من رفتار خواهد کرد و ]به همین رو[ خداوند، برکت را از آسمان فرود خواهد آورد».
حاصل بحث درباره این محرک که بر مبنای «درک توحید ناب» بنا شده، با الهام از کلام علامه طباطبایی( چنین است: قرآن میخواهد از راههای گوناگون معرفتی (مانند استدلال، موعظه، تمثیل، جدال احسن و…) و عملی (مانند توصیه به عبادت، تقوا و…) دل را سراسر با توحید ناب پر کند؛ به گونهای که آدمی، به حق باور کند که ملک و ملک آسمانها و زمین و هر آنچه در آنها است، از آن خداست؛ یعنی هیچ کس از خود چیزی ندارد و هر چه هست، خداوند مالک ذات، صفات و افعال او است و تکوینا در همه حال وابسته به خدا و نیازمند به او است.
امنیت فراگیر در عصر ظهور نیز در تمام ابعاد آن همانند عدالت در سایه هدف اصلی دین ورزی - یعنی «توحیدگرایی یا زیست موحدانه» تبیین میشود و همین طور شکوفایی خردها که بخشی از آن نیز با اعمال تکوینی ولی اعظم خداوند امام مهدی( صورت میپذیرد."