چکیده:
امروزه پیشرفت جوامع به سمت دنیای الکترونیک و هدایت مردم به سمتی است که از حداقل وقت خود به نحو احسن استفاده کنند و لااقل در امور مالی به یک شهروند مالی الکترونیک تبدیل گردند. در چشم انداز بیست ساله کشور نیز اکثریت امور حول محور انفورماتیک و توسعه دولت الکترونیک می باشد، از این رو، توجه به توسعه الکترونیک و بوجود آوردن شهروند الکترونیکی یک مقوله مهم به شمار می آید و نیازمند تلاش همه جانبه دولت و شهروندان می باشد. با توسعه دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک از بسیاری از هزینه ها و اتلاف وقت ها می توان جلوگیری کرد و آنها را در مسیرهای دیگر توسعه کشور هدایت نمود.بر همین اساس مقاله حاضر به ویژگیها و چگونگی وضعیت های کشورهای دیگر در رابطه با شهروند مالی الکترونیک می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"تنها عملکرد دولت نمیتواند در توسعه شهروند الکترونیک مؤثر باشد بلکه، شهروندان نیز متناسب با فراساخت های فنی باید در راستای الکترونیکی کردن کشور و ترویج ICT تلاش کنند که این خود از اجزای سازنده مهم در موفقیت دولت الکترونیک باشد.
ماراسکو (2006) این راهکارها را به شرح زیر بیان می کند: - تسهیل ارائه خدمات به شهروندان - ارائه دسترسی آسانتر به اطلاعات آنلاین - افزایش پاسخگویی دولت به شهروندان بوسیله شفاف سازی - زدودن لایههای مدیریت دولتی - تهیه منابع در راستای استفاده بهینه جامعه از آن ها - تسهیل فرآیندهای تجارت دولتی و کاهش بوروکراسی اداری - کاهش فسادی که در بسیاری از دولتها وجود دارد - تعامل مردم با تصمیم سازان به منظور ارتقا گفتمان مردم محور - توجه تصمیم سازان به نیازها و احتیاجات شهروندان.
استراتژی هایی ترویج شهروند مالی الکترونیک اگر چه توسعه برنامههای دولت الکترونیک و شهروندان مالی الکترونیکی برای تعداد زیادی از ادارات دولتی یک چالش میباشد، اما تشویق شهروندان در راستای استفاده از خدمات قابل دسترس نیز گاهی دشوار میباشد.
IRAS سنگاپور در راستای ترغیب پرداخت کنندگان مالیات در جهت پرداخت اعادههای خود به صورت آنلاین، برنامههای تشویقی مانند ایجاد خود پرداز الکترونیک با دسترسی به اینترنت در محل کار در راستای کمک به کارمندان برای پرداخت اعادههای خود به خدمات، اطلاعات دانش آموزان داوطلب در موقعیت های مختلف برای کمک به شهروندان برای پرداخت الکترونیکی و همچنین ارائه جوایزی در قرعه کشی ایجاد نموده است(چیوگ و لی،2004)."