چکیده:
با نگاهی ارتباطشناسانه میتوان سانسور را"ایجاد هرگونه اخلال نظامند و آگاهانه در فرایند ارتباط از مرحله شکلگیری معنا و هدف در فرستنده تا پدید آمدن معنا در گیرنده"تعریف کرد.با این نگاه فعالیتهای اصلی کتابداری و اطلاعرسانی،یعنی گردآوری،پردازش،ذخیره، بازیابی،و اشاعهء اطلاعات،میتواند نقشی تعیینکننده در اخلالزایی یا اخلالزدایی جریان اطلاعات ایفا کند.در این نوشته سعی شده است امکان اخلال در مراحل گوناگون فعالیتهای یک کتابخانه بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
"در سال 1954 مقالهای با عنوان"انتخاب نه سانسور"به این مهم پرداخته و عنوان کرده است که کتابداران سعی دارند انتخاب را که جنبه مثبتی دارد به خود نسبت دهند و سانسور را به دیگران.
Gate Keeper فصلنامه کتاب،تابستان 79 را القاء کند که او میخواهد بگوید:من انتخاب میکنم او سانسور میکند"1و 40 سال بعد نویسندهای در مقالهای با عنوان"آنها سانسور میکنند و من انتخاب میکنم"مجددا همین بحث را مطرح کرده است2 طرح مکرر این بحث طی سالهای متمادی نشانگر آن است که هنوز کتابخانهها به شدت با آن مواجه هستند.
راه کار مناسبی که برای ایجاد مجموعه متوازن و جلوگیری از سانسور پیشنهاد میکنند،تهیه خطمشی مدون و جامع برای انتخاب و تهیه کتاب است5،گرچه تدوین خطمشیها نیز به دور از تأثیر ارزشها و معتقدات تهیهکنندگان آن نیست6،اما باتوجه به اینکه تهیه خطمشی علی القاعده توسط گروه صورت میگیرد،از تأثیر علایق و سلایق فردی در انتخاب کتاب خواهد کاست و مجموعهء متوازنتری را تضمین خواهد کرد."