خلاصه ماشینی:
"امکان پرورش خلاقیت با چه رویکرد فلسفی قابل تبیین است؟IB} (به تصویر صفحه مراجعه شود)دکتر محمد ضمیران در تمهید مقدمهبرای ورود به جنبهی هرمنوتیکی-تفسیری مفهومخلاقیت به کمبود آثار منتشرشده بهویژه تحتعنوان خلاقیت از منظر و قلمروی ادبیات اشارهکرد آنگاه بیان داشت:«خلاقیت علی الاصول یکموضوع[و پدیدهی]اجتماعی است و در حقیقتدر حوزهی جامعه است که خلاقیت ظهور و بروزپیدا میکند.
بنابراین جامعه یک کنش و پدیده[یکنشی]را کشف و آن را خلاق تلقی میکند واز طرف دیگر خلاقیت اگر در قلمروی فلسفه بهآن نگاه شود یک حمل است چیزی که غربیهاتحت عنوان اکسپرسیون از آن یاد میکنند.
حاجی ملا هادی سبزواری نیز در شرحمنظومهی خود برای افعال خدا چهار مناط ذکر کرده است که عبارتند از:1-ماده و مده(زمان)2-تمامیت و نقصان 3-تأثیر و تأثر 4-مبدأ براین اساس،افعال(مخلوقات)خداوند ازچهار دسته بیرون نیست: الف:که نه ماده دارند و نه زمان(نهمسبوق به مادهاند نه مسبوق به مدت)اینها رامجردات یا مبدعات گویند که در زبان دین به آنهافرشته(ملک)گفته میشود.
وی سپس میگوید:انسانبا قوهی عقل آن صوری را ایجاد میکند که درقلمروی خیال موجودیت دارند«هذا هو الامر العاملکل الانسان»و این همان خلاقیت است که درهمهی انسانها وجود دارد.
اگر خلاقیت از مقولهی الهام باشد اینرا دکترضیمران میفرمایند که در اندیشههای ایران باستان&%01810SORG018G% تحت عنوان مفهوم جنزدگی وجود داشته است،یعنی میپنداشتهاند که جن به فرد خلاق چیزهاینو را الهام میکند!شاید منظور این است کهانسانها را برای دریافت الهامات باید آماده کرد.
«به اعتقاد من آموزش فلسفه به کودکاندقیقا با بحث خلاقیت گره خورده است و حالااین که چگونه باید وارد آن شد[بنظرم]در بحثآموزش فلسفه به کودکان مبنای آن این استکه ما سعی کنیم به کودکان فرصت بدهیم کهپیرو نباشند،تابع نباشند،خودشان به جمعبندی ونتیجه برسند."