خلاصه ماشینی:
"اینها پارهای از چالشهایی پیش روی آموزش تاریخ،و حرفهایی است که درنشست 2 ساعتهای مطرح شد که در آن عباس پرتوی مقدم،کارشناس مسئول گروهتاریخ دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی،حشمت الله سلیمی،کارشناسگروه تاریخ دفتر مذکور،و فاطمه آهنگری معلم و پژوهشگر این رشته و فریدهحشمتی،سرگروه تاریخ سازمان آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند.
*بله،اما بحث این است که اینمحتوایی که در حال حاضر در اختیاردانشآموزانمان قرار دادهایم،آیامناسب است؟خانم آهنگری اشارهکردند که محتوای کتابهای درسیجذاب نیست،شما با این نظر موافقهستید؟ *پرتوی مقدم:بله،من معتقدممطالب کتاب جذاب نیست و دلیلعمدهاش این است که ما تلقی درستو علمی از تاریخ نداریم و آمدهایم تاریخرا به وقایعنگاریهای سیاسی و نظامیمنحصر کردهایم،یعنی حیطههای دیگرضعیفاند و یا از کتاب درسی غایبهستند.
حوزهی سیاسی ارتباطنزدیکی با حوزهی اجتماعی دارد واگر نگاه یکبعدی داشته باشیم نه تنهانمیتوانیم فرایند تاریخ را به درستیدرک کنیم که حتی حوزهی سیاسی را(به تصویر صفحه مراجعه شود) نیز به خوبی درک نخواهم کرد بنابراینهم برای مجری و هم مخاطب اینذهنیت به وجود میآید که این درس یااین کتاب تأثیری در زندگی آنها ندارد.
بازنگری در برنامهی درس تاریخ *در ادامهی صحبتهای خانمحشمتی سؤال دارم:آیا دفتر تألیفبرنامهی خاصی برای تغییر کتابهایتاریخ و تألیف کتاب جدید دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)*پرتوی مقدم:مطرحشدن اینبحثها نشان میدهد که دغدغههاییوجود دارد،آسیبشناسی صورت گرفتهاست.
*پرتوی مقدم:شکل ارزشیابیکنونی درس تاریخ به این صورت استکه دانشآموز فلکزده باید سطر به سطرو کلمه به کلمهی کتاب را حفظ کند وهیچ چیزی که نشان از فهم باشد بر اینکار او مترتب نیست."