خلاصه ماشینی:
"دبیران تاریخ چگونه میتواننددر توسعهی خلاقیت دانشآموزان(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش شایسته ایفا نمایند؟ یک جنبهی بسیار مهم در امرخلاقیت وجود شرایط لازم برایبروز این استعداد است،«رولامی»معتقد است که تفکر خلاق،نمایشبالاترین درجهی سلامت عاطفی،وعبارت است از ابراز وجود افراد سالمدر جریان خود بهسازی و تکامل نفسخویش.
برای خلاق ساختن دانشآموزانمیتوان اقدامات زیر را به کار بست: -آشنا ساختن مدیران و معلمان بامفاهیم خلاقیت و راهکارهای پرورشو تقویت آن در فراگیران -تغییرات اساسی در کتابهایدرسی(در این خصوص در سالهایاخیر تغییراتی مثبت در کتابهایدرسی صورت گرفته است.
حالباید دید دبیران تاریخ چگونه میتوانند درتوسعهی خلاقیت دانشآموزان نقش ایفاکنند؟در پاسخ به این سؤال نخست بایددید که معلم تاریخ از چه طریقی میتوانددانشآموزان را به درس تاریخ علاقهمندکند و آنها را به فکر وادارد.
-دبیر تاریخ موفق کسی است کهبتواند کلاس درس را به جای معلم محوریبه صورت دانشآموز محوری اداره کند ودانشآموز در امر یادگیری،دخالت مستقیمو اساسی داشته باشد و فرایند تدریس وتعلیم و تربیت به روش حل مسئله،روشتهیهی طرح یا پروژه،روش بحث آزاد وپروژههای گروهی متناسب با موضوع وموفقیت درسی اجرا و توسط دبیر تاریختنظیم گردد.
-طرح سؤالات چند پاسخی:سؤالاتی برای دانشآموزان طرح کنیم کهپاسخهای متفاوتی داشته باشد تا دانشآموزبرای پاسخگویی به آن،ناچار شود از تفکرو قوهی خلاقیت خود استفاده کند.
همچنین معلم تاریخ وقتی موفق است وزمانی میتواند در ایجاد خلاقیت نقشداشته باشد که شیوهی آموزش مطالبتاریخی را بداند و برای تفهیم بهتر تاریخ،&%04207TORG042G% مطالب را از کلی به جزئی ارائه کند ونقطهی عطف موضوع را مد نظر قراردهد."