خلاصه ماشینی:
"مدیر نشر چشمه از تعداد مخاطب گلهای نداردو مخاطب کتابهایش را رو به افزایش میداندو معتقد است چون سیاستش در قبال شرایط،بالابردن کلیت کار است،با وجود مشکلات چونصعب بودن صدور مجوز و مسایل اقتصادیتوانسته در سال 89،320 عنوان کتاب که 120عنوان آن چاپ اول است منتشر کند.
کاوه کیاییان ناشر را آیینهی ادبیات جامعه میداندو معتقد است ذائقهی نویسنده و مخاطب ایرانیبه سمت داستان کوتاه است و نه رمانهایچندین و چند صفحهای.
با این که بر سر سرانهی مطالعه کتاب در ایرانهمیشه جنجال است و آمار دقیقی در دستنیست؛اما چه به کمترین سرانهی مطرح شدهکه به گفتهی مشاور فرهنگی رئیس جمهور 2دقیقه است و چه به بیشترین سرانهی اعلام شدهتوسط سازمان ملی جوانان که کمتر از 30 دقیقهاست تکیه کنیم،با توجه به آمار فوق کمتر ازکتابهای غیر تخصصی روانشناسی میشود.
و این روند کمابیش در اکثر مناطق شهر تهرانبه یک شکل است و شاید قدرت خرید کتابدر مناطق مختلف تهران متفاوت باشد و طبعا بههمان نسبت میزان خرید هم متفاوت است امانوع انتخاب مخاطب تفاوت چندانی ندارد."