خلاصه ماشینی:
"»بعید نیست گفته شود با توجه به استقرار حکومتاسلامی در ایران که آرزوی پاکان تاریخ ومجاهدان فی سبیل الله بود و ضرورت پیادهشدن احکام اسلامی که آرمان بنیانگذار این نظاممقدس-حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالیعلیه)-بوده است و این که حفظ حقوق امت وملت در گرو فصل خصومات و رفع منازعات استو این که تعطیل امر قضا به لحاظ عدم دسترسیبه مجتهد جامع الشرایط موجب اختلال امور وابطال حقوق و سفک دماء خواهد شد که مرضیشارع مقدس نیست،پس به ناچار باید پذیرفتکه فقیه میتواند غیر مجتهد را به عنوان قاضینصب کند؛البته افرادی را که قدرت تمیز وتشخیص و تطبیق حکم بر موضوع ولو با تقلید ازمجتهد جامع الشرایط داشته باشند.
قضات باید بر حفظ قداست قضاوت بکوشند وبدانند که خداوند بر حکم آنان شاهد است؛ 4-امر قضاوت آن قدر مهم است که در مواردیروش اجرای حکم از طرف خداوند به اولیایشالهام میشود؛ 5-قضاوت آن قدر مهم است که هم پیامبرانبدان امر میپرداختند و هم خداوند بر دقایق آننظارت مخصوص دارد؛ 6-حکمت و علم از لوازم و شرایط قضاوت است؛ 7-چه بسا اگر قاضی،خداوند را در نظر بگیرد،خداوند نیز حکم بهتر و مناسبتر را به او تفهیممیکند؛ 8-چون محور و موضوع سوره انبیا ذکرنعمتهایی است که خداوند به انبیا داده است،معلوم میگردد قضاوت از جمله نعمتهایی استکه خداوند به انبیا عنایت فرموده است؛ 9-مقام قضاوت آنقدر حساس بزرگ است کهدر کنار بحث از داستان قضاوت دو پیامبر،ولایتتکوینی ایشان یعنی فرمانروایی بر موجوداتعالم نیز ذکر میگردد؛ 10-انسانها آن قدر بزرگ میشوند و شرافتمییابند که در عالم خلقت تصرف کرده و کوههاو پرندگان در خدمت ایشان درمیآیند و اینمصداقی از بیان خدا درباره شرافت بالقوه بشردر امور جاریه و تأکیدی بر تکریم شخصیتانسان است:«..."