چکیده:
چارچوب مبتنی بر جذب، انتخاب و تثبیت اشنایدر توضیح میدهد کسانی که جذب
یک گروه حرفهای میشوند انتظار دارند که با آنها مثل حرفهای رفتار شود.بهویژه وی
تصریح میکند که گروههای خاصی از افراد بهسوی حرفههای معینی جذب شوند، و افرادی
که حرفه خاصی را انتخاب میکنند رفتاری مشابه رفتار افراد حرفهای از خود بروز
میدهند(6).این مطالعه ارزشهای کاری کتابداری را مورد بررسی قرار داده و ارزشهای
کاری دانشجویان رشته کتابداری را مشخص میکند(یعنی گروهی از افراد که جذب حرفه
کتابداری میشوند).این مطالعه همچنین ارزشهای کاری دانشجویان بازرگانی را مورد
بررسی قرار میدهد تا تفاوتهای ارزشهای کاری افرادی که جذب این دو حرفه میشوند،
مشخص شود.نتایج این تحقیق، اطلاعاتی درباره ارزشهای کاری کتابداری ارائه میدهد،
که ممکن است مورد علاقه مدیران کتابخانهها قرار گیرد و تجربهای برای کتابداران و
دانشجویان علوم کتابداری باشد.
خلاصه ماشینی:
"دومین سؤال پژوهش آیا مجموعهای از ارزشهای کاری در کتابداری وجود دارد که تمایز از ارزشهای کاری دیگر گروههای حرفهای باشد؟10 ارزش بالای کاری دانشجویان بازرگانی(مقیاس 1-9)عبارتند از: -داشتن فرصتهایی برای رشد حرفهای(رتبه میانگین 22/7 امتیاز)؛ -فرصتهایی برای ترفیع(رتبه میانگین 16/7 امتیاز)؛ -علاقه به کار(رتبه میانگین 05/7 امتیاز)؛ -داشتن حقوق بالا بهخاطر عملکرد مطلوب(رتبه میانگین 02/7 امتیاز)؛ -جدیت در کار(رتبه میانگین 7 امتیاز)؛ -داشتن موقعیتهایی برای پیشرفت در مهارتها و دانشهای فنی(رتبه میانگین 86/6 امتیاز)؛ -امنیت شغلی(رتبه میانگین 37/6 امتیاز)؛ -کار تلاش برانگیز(رتبه میانگین 2/6 امتیاز)؛ -مردمی بودن(رتبه میانگین 03/6 امتیاز)؛ -تمایل به مسئولیتپذیری(رتبه میانگین 94/5 امتیاز).
10 ارزش کاری با کمترین میزان ارزشگذاری مربوط به این دانشجویان، با استفاده از مقیاس رتبهبندی حداقل یک امتیاز و حداکثر 9 امتیاز حاصل شد، که به شرح زیر است: -حداقل دهمین ارزش کاری:تحت فشار بودن توسط قوانین اداری(رتبه میانگین 89/3 امتیاز)؛ -حداقل نهمین ارزش کاری:متمایز بودن از دیگران (رتبه میانگین 8/3 امتیاز)؛ -حداقل هشتمین ارزش کاری:خودمانی بودن(رتبه میانگین 64/3 امتیاز)؛ -حداقل هفتمین ارزش کاری:داشتن روش مبتنی بر هدایت صریح و واضح(رتبه میانگین 64/3 امتیاز)؛ -حداقل ششمین ارزش کاری:آرامش در کار(رتبه میانگین 62/3امتیاز)؛ -حداقل پنجمین ارزش کاری:انجام کار تحلیلی(رتبه میانگین 47/3 امتیاز)؛ -حداقل چهارمین ارزش کاری:اندیشمند بودن(رتبه میانگین 45/3 امتیاز)؛ -حداقل سومین ارزش کاری:مقرراتی بودن(رتبه میانگین 28/3 امتیاز)؛ -حداقل دومین ارزش کاری:قابلیت پیشبینی کردن (رتبه میانگین 05/3 امتیاز)؛ -حداقل ارزش کاری:اضافه کاری(رتبه میانگین 97/2 امتیاز)؛ دانشجویان رشته بازرگانی مایل بودند که کارشان را در وقت اداری انجام دهند(بدون اضافه کاری)."