چکیده:
با افزایش روزافزون اطلاعات موجود روی اینترنت و گسترش فزاینده استفاده از
آن، مسئله سازماندهی اطلاعات اینترنتی به چالشی بزرگ و موضوعی بحثبرانگیز تبدیل
شده است.به همین دلیل شیوههای مختلف و رویکردهای گوناگونی تا کنون پیشنهاد و در
سطوح مختلف به اجرا گذاشته شده است.برخی از این راه حلها ریشه در روشهای سنتی
سازماندهی منابع دارند که به ویژه از حوزه کتابداری و اطلاعرسانی اقتباس شدهاند و
برخی دیگر برخاسته از رویکردهای ماشینی(رایانهای)در امر سازماندهی اطلاعات
اینترنتی هستند.در این چارچوب یکی از راه حلهای پیشنهادی استفاده از برچسبهای
راهنماست.نظر به اهمیت و پتانسیلی که این روش در امر سازماندهی اطلاعات دارد، در
این پژوهش تلاش شده است تا میزان کاربرد این روش در طراحی صفحات وب فارسی و میزان
آگاهی طراحان آنها از برچسبهای راهنما بررسی شود.نتایج این بررسی نشان میدهد، بیش
از 90 درصد از سایتهای مورد بررسی دست کم از یکی از انواع برچسبها اسفاده میکنند
و بر این اساس سایتهای تجاری با 24 درصد بیشترین میزان استفاده از برچسبها را به
خود اخصاص دادهاند و سایتهای دولتی با یک درصد کمترین سهم را در استفاده از
برچسبهای راهنما داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"مایک ثلوال 7 نیز در بررسی خود از 60087 سایت وب مربوط به 42 حوزه تجاری و عمومی عمده نتیجه میگیرد که فقط یک سوم از سایتها از برچسبهای راهنما در طراحی صفحات استفاده کردهاند، به علاوه تنوع ملی گستردهای در امر استفاده از این برچسبها وجود دارد(10).
مقایسه سایتهایی که از برچسبهای ماشینساز استفاده کردهاند با غیر آنمیزان استفاده از برچسبهای کلید واژه و توصیفبه عنوان دو برچسب مهمی که هم برخی موتورها کاوش از آنها برای سازماندهی دادههای مربوط به هر سایت استفاده میکنند و هم در بسیاری از پژوهشهای مربوط به بررسی برچسبها به میزان استفاده از آنها توجه شده است، در این بررسی نیز صرفا به کمیت کاربرد این دو برچسب به طور جداگانه پرداختهایم.
نتیجه این قسمت از مطالعه، مؤید یافتههای مطالعه قبلی که به وسیله زین العابدینی انجام شده نیست اما تا حدی با نتایج پژوهش نویک در این باره که وبسایتهای تجاری بیشترین درصد استفاده از مطالعه کریون در خصوص میزان استفاده از برچسبهای کلید واژه و توصیف به وسیله سایتهای مختلف با یافتههای این مطالعه نیز تا حدی هماهنگی دارد.
اگرچه به دست آوردن الگویی دقیق از کم و کیف شیوه استفاده از برچسبها در میان سایتهای مختلف چندان آسان نیست اما بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت؛حجم استفاده از برچسبهایی که توسط نرمافزار تولید میشود حدود 50 درصد است و پس از آن در میان برچسبهایی که به طور آگاهانه ایجاد میشوند برچسبهای کلید واژه، توصیف، و مؤلف از اهمیت ویژهای برخوردارند."