چکیده:
نظام ارزیابی عملکرد و ارایه بازخور به کارکنان، روشی است که بیشتر سازمانها با استفاده از آن به بهبود و توسعهی افراد و عملکرد سازمانی خود دست یابند. در دهههای اخیر، توجه به نظام ارایهی بازخور و سعی در بهکارگیری و توسعهی این روشها در سازمانها رشد فراوانی پیدا کرده است. از زمان پیدایش نظامهای بازخور تاکنون، تغییرات فراوانی در محتوا و ابعاد آنها بهوجود آمده که باعت غنا و اثربخشی بیشتر آن شده است. در این مقاله، ابتدا نظام سنتی بازخور معرفی شده و سپس تغییراتی که مرحلهبهمرحله در آن بهوجود آمده و باعث توسعهی این نظامها شده است - بهعنوان بازخورهای 180، 360، 540 و 720 درجه - معرفی و کاربرد آنها توضیح داده میشود. در پایان، تمامی این روشها با یکدیگر مقایسه شده و بهترین روش بهعنوان روشی نوین برای استفاده به سازمانهای خصوصی و عمومی پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"در نتیجه، متخصصین ارزیابی برای گردآوری اطلاعات اساسی در مورد ارزیابی عملکرد کارکنان، روشهای مختلفی طراحی کردهاند که مهمترین آنها بازخور 360 درجه است؛ ولی Feedback System Hinkin & Schriesheim بهدلیل تغییرات سریع و روزافزون محیطی و اشکالاتی که در این روش وجود داشت، موجب شد که این روش از سوی متخصصین توسعه یابد و ابعاد مختلف و متنوعتری برای آن در نظر گرفته شود.
مقایسه انواع بازخورها معیار سنتی 180 360 540 720 هدف ارایهی بازخور براساس عملکرد گذشته ارایهی بازخور براساس گذشته و حال نیازهای توسعهای افراد از دیدگاه افراد داخل سازمان نیازهای توسعهای و برنامهی بهبود براساس دیدگاه افراد داخلی و خارجی سازمان دریافت بازخور از دیدگاه افراد داخلی و خارجی سازمان و بهصورت دورههای متوالی و منظم منابع اطلاعات و عناصر سرپرست سرپرست / زیردست سرپرست/ زیردست/ همکاران/ مشتریان داخلی سرپرست/ زیرست/ مشتریان داخلی/ همکاران/ مشتریان خارجی/ عرضهکنندگان/ سهامداران خارجی سرپرست/زیردست/ مشتریان داخلی/ همکاران/ مشتریان خارجی/ عرضهکنندگان/ سهامداران خارجی/خانواده و سیر ذینفعان محتوای بازخور گزارشات حاصل از عملکردهای اثرگذار بر نتایج واحدهای کاری گزارش عملکرد توسط مدیر و ادراکات زیردستان گزارشهایی در مورد کارکنان براساس نوع عملکرد و ابعاد توسعهای افراد گزارشهایی در مورد رفتار کارکنان و آثار رفتار و عملکرد بر سایر افراد خارج از سازمان گزارشهایی در مورد رفتار و عملکرد کارکنان و رهبران و آثار آن بر سایر افراد خارج از سازمان با اجرای برنامه توسعهای و تثبیت این برنامهها جمعبندی و نتیجهگیری هر سازمانی برای رشد و توسعهی خود، ناچار است علاوه بر بهروزرسانی تجهیزات و امکانات، به افراد خود نیز توجه شایانی کند تا رشد و بالندگی سازمان را به همراه داشته باشد."