چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389 است. حجم نمونه طبق اصول علمی 330 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحل های انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد: الف) نظام ارزش های آلپورت، ورنون و لیندزی، شامل 45 سوال که شش مولفه ارزشی (نظری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیبایی شناسی و مذهبی) را می سنجد. ب) پرسشنامه هویت ملی که شامل 37 سوال پنج گزینه ای و دارای هفت بعد هویتی (اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و زبانی) است. اطلاعات و داده ها جمع آوری شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: 1. از روی نمرات نظام ارزشی دانش آموزان می توان هویت ملی آنها را پیش بینی کرد. قدرت پیش بینی ارزش های مذهبی و ارزش های اقتصادی بیشتر از ارزش های نظری، هنری، اجتماعی و سیاسی است. 2. مقایسه میانگین نمرات ارزش ها، موید آن است که در ارزش های هنری و اجتماعی دانش آموزان دختر بیشتر از پسران و در مقابل در ارزش های نظری، اقتصادی، مذهبی و سیاسی دانش آموزان پسر بیشتر از دختران هستند. تفاوت معناداری در ارزش های اجتماعی و مذهبی دختران با پسران مشاهده نشد. 3. مقایسه میانگین نمرات هویت دانش آموزان نشان دهنده آن است که هویت اجتماعی، تاریخی و زبانی دانش آموزان پسر از دختران قویتر و در هویت های سیاسی و جغرافیایی دختران قویتر از پسران هستند، ولی این تفاوت در هویت ملی، دینی، جغرافیایی و فرهنگی معنادار نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
"در ضمن ابیاتی&%04407MMFG044G% هم در غزلهای حافظ وجود دارد که علیرغم حضور ترکیب جامجم و یا احیانا سایر ترکیبها نمیتوان به درستی آن را به یکی از دو شخصیتی،که ذکر نامشان وفت نسبت داد از جمله: {Sچو مستعد نظر نیستی وصال مجوی#که جامجم نکند سود وقت بیبصریS} (غ452/) {Sسالها دل طلب جامجم از ما میکرد#آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکردS} (غ142/) {Sبه سر جامجم آنگه نظر توانی کرد#که خاک میکدهها کحل بصر توانی کردS} (غ143/) {Sگوهر جامجم از کان جهان دگر است#تو تمنا ز گل کوزهگران میداریS} (غ450/) ابیاتی هم وجود دارد که باتوجه به واژههای مرتبط با جامجم میتوان گفت که این ترکیب بیشتر با جمشید اساطیری ارتباط پیدا میکند از جمله: {Sعمرتان باد و مراد ای ساقیان بزم جم# گرچه جام ما نشد پر می به دوران شماS} (غ12/) {Sساقی بیار باده و با محتسب بگو# (؟)ما مکن که جنس جام و جم نداشتS} (غ78/) {Sکمند صید بهرامی بیفکن جامجم بردار# که من پیمودم این صحرا نه بهرام است و نه گورشS} (غ278/) {Sهر آن که راز دو عالم ز خطر ساغر خواند# رموز جامجم از نقش خاک ره دانستS} (غ47/) باتوجه به واژههایی چون ساقی،می،باده،بهرام و ساغر میتوان حکم نمود که بهکارگیری جامجم در این ابیات از سوی حافظ ناشی از نگرش او به جمشید اساطیری بهعنوان یکی از مظاهر هویت ایرانی است."