چکیده:
این مقاله تلاش دارد با روشی توصیفی تحلیلی، رویکرد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به مطالعات میان رشته ای را در عرصه آموزش عالی، بررسی و واکاوی کند. پژوهش حاضر ضمن بیان برنامه ها و سیاست های سازمان مزبور در عرصه آموزش عالی، سیر تحول میان رشته ای گرایی به فرارشته ا ی گرایی را در مطالعات و پژوهشهای این سازمان به بحث می گذارد و پس از بررسی دقیق و ژرفنگری درباره دلایل گرایش آن به مطالعات فرارشته ای، شاخص های گذار از میان رشته ای گرایی ساختاری به فرارشته ا ی گرایی رفتاری و موانع فراروی آن را تجزیه و تحلیل می کند. مقاله با این نتیجه گیری به پایان می رسد که این سازمان گذار از میان رشته ای گرایی ساختاری به فرارشته ای گرایی رفتاری را مبنای سیاستگذاری و جهتگیری آموزشی و پژوهشی خود در عرصه آموزش عالی قرار داده است؛ به گونه ای که ضمن بالا بردن توانمندی ها، نوآوری ها، مهارتها و خلاقیت های دانشجویان و افزایش درک عینی آنان از اوضاع و نیازهای اجتماعی و شغلی، زمینه های حضور موفق و سازنده دانش پژوهان در بازار کار حرف های و پاسخگویی مؤثر آنان به نیازهای جامعه خود را فراهم آورد .
خلاصه ماشینی:
"elatnemetropmoc ؟etiranilpicsidsnarT o} با استناد به دیدگاههای نیسانی )612-102:7991,inassiN( و گاس )01-9:2791,ssaG( ،کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی مدتها از میانرشتهایگرایی ساختاری،به دلایل زیر،حمایت کردهاند: *دانش میانرشتهای غالبا خلاقیت را طلب میکند؛ *ترکیب رشتههای جدید با رشتههای پیشین زمینۀ ایجاد قلمروهای جدید علمی رافراهم میآورد؛ *آشنایی با دو یا چند رشتۀ علمی موجب شناخت و واکاوی خطاهای طرفداران رشتههایتخصصی میشود؛ *وجود برخی موضوعات تحقیقی ارزشمند در حوزههای بینابینی رشتههای سنتی،لزومبررسی آنها با بهرهگیری از میانرشتهایها را اقتضا میکند؛ *رویکرد میانرشتهای نیاز موجود برای حل بسیاری از مشکلات فکری،اجتماعی وعملی را تأمین میکند؛ *دانش و تحقیق میانرشتهای زمینۀ تحقق ایدهآل وحدت شناخت را فراهم میآورد؛ *مطالعات میانرشتهای زمینۀ انعطاف بیشتری را بین پژوهشگران میانرشتهای به وجود میآورد؛ *دانش میانرشتهای زمینۀ مطلوبی را برای سفر پژوهشگران به سرزمینهای جدید فکریمشابه ایجاد میکند؛ *مطالعات میانرشتهای موجب زدودن شکافهای ارتباطی بین رشتههای تخصصیمتعلق به آکادمی مدرن میشود و محققان را در بسیج منابع عظیم فکری در خدمتعقلانیت و عدالت اجتماعی وسیعتر باری میرساند؛ *مطالعات میانرشتهای با برقراری پیوند بین رشتههای پراکنده،محققان میان رشتهای رادر دفاع از آزادی آکادمیک یاری میرساند.
آخرین اثر سازمان مزبور با عنوان آموزش در حال حاضر:چشمانداز سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی )9002,DCEO( نشانگر آیندهنگری آن دربارۀتحولات آموزش عالی با تأکید بر لزوم درک رویکردهای مؤثر برای تدریس و یادگیری،ارزیابی سیاستگذاری عمومی آموزشی،دسترسی مستقیم به تصمیمگیران کارآمد و مؤثر درزمینۀ فرارشتهگرایی و امعان نظر دربارۀ سودمندی اندوختههای دانشگاهی به منظور تحققچشمانداز مطلوب آموزشی برای ارتقای فرارشتهگرایی در جهت توسعۀ پایدار و پایهریزیجامعۀ معرفتی است."