چکیده:
هدف از این نوشتار معرفی حوزه معرفتی فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه ای میان رشته ای است. درحال حاضر، گرایش های فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان، در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم تربیتی به عنوان دو گرایش مستقل مطالعه و تحقیق می شوند. فلسفه آموزش بزرگسالان بین فلسفه »این نوشتار می کوشد ضرورت ایجاد پلی با عنوان را آشکار سازد. در این مقاله، تاریخچه صدساله« تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان مطالعات فلسفی در حوزه آموزش بزرگسالان و تلاش های افرادی مانند گرونت ویگ، بوبر و لیندمن بررسی شده است. گرچه مباحث عمده در فلسفه آموزش بزرگسالان را می توان به سه بخش تقسیم کرد، اما در این مقاله، بیشتر به بخش اول اشاره شده است. این سه بخش عبارتند از: 1. طبقه بندی های ارائه شده برای دیدگاه های فلسفی مطرح در آموزش بزر گسالان از قبیل طبقه بندی الیاس و مریام، طبقه بندی هیمسترا؛ 2. بررسی ریشه های فلسفی رویکردهای سوادآموزی از قبیل سوادآموزی تابعی، سوادآموزی توده ای، سوادآموزی آگاهی بخش و سواد اطلاعاتی؛ 3. مطالعه آرای متفکران مهم در حوزه فلسفه آموزش بزرگسالان. در پایان، نگارنده هفت دهه سوادآموزی در ایران را بررسی کرده و کوشیده است که نشان دهد ریشه بسیاری از ناکامی های سوادآموزی در ایران، به سبب نداشتن پشتوانه فلسفی نظری است. لذا با تاسیس این رشته جدید، می توان با بهره گیری از منابع فلسفی و تربیتی، به فهم و حل (کاهش) مسائل و مشکلات آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در ایران کمک کرد
خلاصه ماشینی:
"تربیت از نظر دورکیم،عمل نسلهای بزرگسال است بر روی نسلهایی که هنوز برایزندگی اجتماعی پخته نشدهاند و هدف این است که در کودک،شماری از حالات جسمانیو عقلانی و اخلاقی را برانگیزد و پرورش دهد که جامعۀ سیاسی و نیز محیط ویژهای اقتضاءمیکند که فرد به نحو خاصی برای آنها آماده میشود(کاردان،1381:204).
شریعتمداری(1374)نیز در کتاب اصول تعلیم و تربیت،اصول دکتر هوشیار را توضیحمیدهد و بعضی از تعاریف ارائه شده برای آموزش و پرورش را شرح میدهد که بیشتر مناسبپداگوژی است.
نادسن{o2o}(1980،به نقل از هلمز و همکاران،2000)برای پایان دادن به جدال طبقهبندی دوگانۀ پداگوژی وآندراگوژی و تأکید بر وحدت در حیطۀ آموزش و پرورش،واژۀ جدید«اوماناگوژی»{o3o}رابه عنوان جایگزین دو واژۀ قبلی پیشنهاد میکند زیرا به نظر او،اوماناگوژی ترکیبی از پداگوژیو آندراگوژی است و برخلاف دو اصطلاح فعلی،به همان اندازه که به تفاوتهای موجودبین کودکان و بزرگسالان توجه دارد،به شباهتهای موجود بین آنها نیز در یادگیری توجهدارد.
-دیدگاه فلسفی تربیتی رادیکال(بازسازی اجتماعی) این دیدگاه فلسفی بر نقش آموزش و پرورش به عنوان وسیلهای برای ایجاد تغییرات عمدۀاجتماعی،سیاسی،اقتصادی و فرهنگی پافشاری میکند.
ضرورت تأسیس رشتۀ جدید فلسفۀ آموزش بزرگسالان(بحث و نتیجهگیری به نظر میرسد از جمله مشکلات اساسی آموزش و پرورش ایران فقدان فلسفه و نظریۀ تربیتیجامعی است که از فرهنگ و جهانبینی جامعۀ خودمان نشئت گرفته باشد.
pihsnaidotsuC larutluC o} &%00517YMMG005G% -1387)و تأسیس چندین سازمان رسمی،نه تنها فلسفه و نظریۀ تربیتی جامع و بومی در اینزمینه تدوین نشده است،بلکه حتی تلاشی چشمگیر هم برای معرفی فلسفههای آموزشی مطرحدر آموزش بزرگسالان صرف نشده است.
www//:ptth morF",ecitcarp ot yroeht morf gninrael tludA)2002(,"reniW & doreH morF,"noitca lacitcarp ot ni yhposolihp dna seulav lanosrep gnitalsnarT",)6002(."