چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی در ورزش از دیدگاه متخصصان این حوزه است. این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی، از نوع کاربردی است که نمونه آماری آن را 64 نفر از اساتید و مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی جهموری اسلامی ایران تشکیل می دهد. جمع آوری داده ها به صورت کیفی (نظرخواهی از نمونه آماری) و کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. پس از تایید روایی (توسط اساتید)، پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (95/0=α) به دست آمد. این مقاله مهم ترین عوامل اثرگذار بر کارآفرینی ورزشی را که هر دو به عنوان یک حوزه میان رشته ای در جهان مطرح شده اند، مورد بررسی قرار می دهد. در ابتدا این مقاله به بررسی فرصت های زیربنایی برای کارآفرینی در ورزش کشور و سپس شناسایی موانع این بخش می پردازد تا با شناسایی این عوامل راه برای کارآفرینان برای پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و توسعه اقتصادی هموار شود، زیرا کارآفرینی ورزشی با ایفای نقش مؤثر در توسعه کسب وکار، رفاه و توسعه سلامتی و مشارکت در ابعاد گوناگون جامعه می تواند نقش مهم و برجسته ای در توسعه کشور داشته باشد و در نهایت به تدوین راهکارهایی برای توسعه کارآفرینی ورزشی می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاد گستردۀ ورزش، مقدمۀ پر از جزئیات و قابل دسترس را برای همۀ جنبههای اقتصادی در این بخش گسترده فراهم میکند(گارتون،ارنسولبرگ{o1o}،2007)؛در نتیجه ورزش در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده و محصولاتی که مشتریان سفارش میدهند،ورزش،تناسب جسمانی،تفریح یا فعالیتهای مرتبط با اوقات فراغت است و ممکن است این فعالیتها،کالاها،خدمات،اماکن، مردم یا عقاید باشند که صنعت ورزش را شامل تنوع گستردهای از تولیدات و مشتریان کرده است.
بخش گستردهای از پروژههای تحقیق و نوآوری )I&R( {o4o}نشاندهندۀ رشد و کاربردی بودن جریان تحقیق هستند که وجود مفاهیم و عقایدی را تقویت میکند که اغلب برپایه دانش اصولی معتبر هستند؛بنابراین تیم نوآوری در ورزش انگلستان،خواستار بهکارگیری و ایجاد عقایدی است که بتواند ورزشکاران انگلستان را از رقابت و آموزش بهرهمند سازد،ضمن آنکه این نوآوریها برعقاید مبتنی برپتانسیل تجاری تمرکز میکنند(دراور{o5o}،2008)؛بنابراین ورزش انگلستان نمایندۀ دولت برای سرمایهگذاری در حمایت از ورزشکاران و ورزشهای المپیکی و پاراالمپیک است.
بنابراین شناسایی فرصتها و مشکلات برای کارآفرینی در ورزش به ایجاد خطوط کلی کسبوکار،برنامهریزی به منظور ایجاد فعالیتهای کارآفرینی،برآوردن چالشهای جهانی شدن مانند کیفیت تولید کالاهای ورزشی و خدمات نوآوری در طرح تولید،توانایی پیشبینی تغییر بازار و استفادۀ بهینه از فناوری برای رسیدن به حاشیه رقابتی،به ایجاد راهبردهای اشتغال برای جامعه به ویژه فارغ التحصیلان تربیت بدنی کمک میکند.
از آنجا که نبود مهارت،دانش و تجربه برای کارآفرینان جوان ممکن است منجر به خاتمۀ مؤسسههای کوچک ورزشی شود،لذا پیشنهاد میشود آموزش کارآفرینی در تمام سطوح سیستم آموزشی(شامل برنامههای علمی،فهم فرایند برنامهریزی کسبوکار و تصمیمگیری برای استفاده از آن)با تمرکز بردانشکدههای تربیتبدنی به عنوان مراکز دانش به منظور توسعه ورزش و هدایت بخش تحقیق در جامعه،ارتقا و گسترش پیدا کند؛ 6."